Barcelona toppar listan som vårens cityfavorit

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2013 10:36 CET

Just nu är det hårt tryck i bokningarna hos Ving till varmare breddgrader, men många passar även på att boka weekendresa till en storstad. Bokningsläget till Vings cityprogram är 50 procent bättre än förra året vid den här tiden. Vings undersökning Resepanelen visar att årets cityresa helst företas på våren och att allra flest vill till Barcelona.

Sammanlagt har 7 683 personer svarat på Vings undersökning Resepanelen som handlar om semesterplaner och resor utomlands. Av dessa har 7 633 personer svarat på frågor om cityresor.

Nära 65 procent av Resepanelens deltagare svarade att våren är den årstid då man helst åker på en cityresa och ressällskapet ska helst vara partnern, det svarar 64 procent. Det resmål som lockar mest är Barcelona uppger nära hälften av de svarande (46%), följt av London, New York, Rom och Paris.

Barcelona är en härlig stad som erbjuder en kombination av puls, bra shopping, fantastiskt krogliv samt sol- och badmöjligheter. Det är sannolikt en stark anledning till att staden toppar listan som cityfavorit, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Populäraste cityresorna enligt Resepanelen (max 3 svar möjliga):
1. Barcelona 46 procent
2. London 40 procent
3. New York 39 procent
4. Rom32 procent
5. Paris 27 procent
6. Prag 20 procent
7. Budapest12 procent
8. Berlin/Istanbul 9 procent
10. Dublin  7 procent

Starkt bokningsläge
Sammanlagt har Ving 33 städer i cityprogrammet. Topplistan i Resepanelen stämmer väl överens med Vings bokningsstatisk som visar att de mest bokade cityresmålen inför sommaren är London, Barcelona, New York, Paris och Rom. I mitten på februari bokade Vings cityresor 50 procent bättre än förra året vid samma tid och mest ökade städerna Rom (141%), Dublin (430%), Lissabon (47%), Istanbul (35%) och Prag (28%).

Om Resepanelen:
Resepanelen är en kanal mellan reseintresserade och semesterarrangören Ving. Det är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Den här panelen har besvarats av 7 683 personer som är medlemmar hos Ving. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

Prisexempel till Barcelona:
Avresa 12/3.  Flyg + 2 nätter inkl. frukost på hotell Santa Marta (VV). Från 2 720 kr per person, extranatt fr. 365 kr per person.

Foto: David Johansson.

För ytterligare information eller bilder, kontakta:
Charlotte Hallencreutz, Ving, tel.0709-513 202 charlotte.hallencreutz@ving.se

Ving är Sveriges största researrangör med resor till fler än 500 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i egna butiker och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med ca 200 anställda och 660 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.