Barcelona toppar som höstens cityfavorit hos Ving

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2012 11:16 CEST

Vings undersökning Resepanelen visar att höstens weekendresa helst går till Barcelona följt av London, Paris, Rom och New York. De är också de fem städer som toppar bokningarna av höstens cityresor hos Ving.

Sammanlagt har 8 472 personer svarat på Vings undersökning Resepanelen som handlar om semesterplaner och resor utomlands.  Bland annat har frågor om höstresor till storstäder ställts.

Partnern tycks vara favoritsällskapet att ta med sig på en cityresa. Man hinner med många upplevelser på kort tid och för dem som har yngre barn är det lagom lång tid med en helg att vara borta från barnen. Intressant är också att för 2 av 10 (21 procent) handlar weekendresan om att vårda sin relation med partnern, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Följt av partnern som bästa ressällskap, vilket 7 av 10 svarat, hamnar familjen på andra plats (ca 15 procent) – något som märkts i Vings bokningar på senare år. På tredje plats hamnar kompisar (ca 12 procent).

Den största anledningen till att man åker på en cityresa är för att få miljöombyte i några dagar samt få en injektion av storstadspuls i höstrusket. 47 procent svarar att en weekendresa ger många upplevelser på få semesterdagar.

Topplista: populäraste citydestinationer enligt Resepanelen

1. Barcelona
  2. London
  3. Paris
  4. Rom
  5. New York
  6. Prag
  7. Berlin
  8. Istanbul
  9. Lissabon
  10. Amsterdam

Vad gör du helst på din cityresa

1. Äter och dricker gott
  2. Strosar runt och upplever resmålet
  3. Turistar och tittar på sevärdheter
  4. Shoppar
  5. Träffar vänner som bor på resmålet

Bäst bokat i höst
Sammanlagt har Ving 35 städer i cityprogrammet. Topplistan i Resepanelen stämmer väl överens med Vings bokningsstatistik som visar att de mest bokade cityresmålen i höst är London, New York, Rom, Barcelona och Paris. De städer som ökat mest i höst är Dubai (+74%), Lissabon (+73%), Berlin (+44%), Rom (+34%) och Istanbul (+24%).

-  Hos Ving ökar intresset för att boka resor och hotell med reguljärflyg för varje år. Man bestämmer själv hur länge man vill vara borta och behöver aldrig oroa sig för askmoln eller flygbolagskonkurser eftersom paketreselagen även gäller för våra kunder som bokar reguljärflygspaket, något som allt fler kunder ser som en trygghet, säger Magdalena Öhrn.

De hotell som Ving har valt ut i cityprogrammet ligger alla centralt och nära shopping, sevärdheter och restaurang- och nattliv.

Prisexempel till Barcelona: Flyg och boende i dubbelrum på hotell Bel Art, 3 nätter med avresa 29/11 från Arlanda. Pris 2 339 kr per person.

Om Resepanelen:
Resepanelen är en kanal mellan reseintresserade och semesterarrangören Ving. Det är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Cirka 8472 personer som är medlemmar hos Ving har under maj månad svarat på frågor om res- och semestervanor.  Urvalet är ett s k bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.