Drygt 7 av 10 svenskar vill fira nyår utomlands

Pressmeddelande   •   Dec 18, 2013 10:42 CET

När klockorna ringer in det nya året vill många svenskar fira det utomlands. Gnistrande snö och kyla i all ära, men de flesta vill hellre skåla i champagne på en strand eller i en pulserande storstad. Helst tar man med sig familjen eller partnern som resesällskap över nyår och får svenskarna önska står New York högst upp på önskelistan över storstäder att fira nyår i. Det visar Vings Resepanel där 4 919 personer svarat på frågor om nyårsfirande.

Att fira nyår utomlands är mycket populärt och står på mångas önskelistor. Vings Resepanel visar att fler än 7 av 10 (74 procent) skulle vilja fira nyår utanför Sveriges gränser. Främsta orsaken till att man vill åka utomlands över nyår är längtan efter att göra något annorlunda (56 procent). För andra är värmen en betydande faktor (33 procent) eller att nyårsfirandet är festligare i andra länder (7 procent). När det kommer till resesällskap tar svenskarna helst med sig familjen (43 procent) eller partnern (47 procent) på en nyårsresa, medan andra föredrar att resa iväg med en vän eller med kompisgänget (8
procent).

- Att fira nyår utomlands är definitivt en upplevelse, oavsett om du står på en strand i Thailand eller på Times Square i New York. Årets jul- och nyårshelg är, ur ett ledighetsperspektiv ytterst tacksam för alla semesterfirare, vilket gör att många packar resväskan och passar på att resa iväg till varmare breddgrader, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Närmre 8 av 10 svenskar (75 procent) om man åker utomlands vill helst fira nyår på ett sol- och badresmål. Många vill njuta av en middag på en trevlig restaurang (51 procent), äta god mat såsom kötträtter, fisk-och skaldjur (48 procent) eller fira på stranden med musik, ljus och dans (43 procent). Att släppa upp ljuslyktor på stranden, som är vanligt i Thailand, är något som uppskattas av många (27 procent) samt att beskåda vackra fyrverkerier (23 procent), medan andra bara vill fira i avskildhet med familjen eller partnern (8 procent).

De allra flesta vill fira in det nya året i värmen, men det är även populärt att fira i en storstad. Nära 2 av 10 (19 procent) föredrar att fira tolvslaget i en storstad. Det finns även dem som uppskattar snön och kylan och hellre vill resa till en skidort utomlands över nyårshelgen (4 procent).

Topplista: Storstäderna där flest svenskar vill fira nyår

1. New York

2. London

3. Barcelona

4. Paris

5. Rom

Om Resepanelen:

Resepanelen är en kanal mellan reseintresserade och semesterarrangören Ving. Det är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Den här panelen har besvarats av cirka 6 663 personer som är medlemmar hos Ving, varav 4 919 personer har svarat på frågor om nyårsfirande. Urvalet är ett sk bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

För bilder, besök gärna Vings bildbank: http://www.ving.se/bildarkiv

För ytterligare information, kontakta:

Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075, magdalena.ohrn@ving.se