Enkelt och bekvämt främsta skälet till att resa med charter

Pressmeddelande   •   Jul 17, 2013 11:06 CEST

Vings Resepanel visar att sättet vi väljer att resa på varierar, de allra flesta reser med charter ibland och paketerar sin egen resa vid andra tillfällen. En tredjedel av de 7 859 tillfrågade i undersökningen svarade att de alltid åker med charter, 63 procent att de gör både och – vid olika tillfällen. Endast fyra procent uppger att de alltid paketerar sin egen resa.

Det är tydligt att vi har olika behov för olika resor. Charter handlar om att få hjälp med att paketera och skräddarsy sin resa, och som researrangör ska man ta bort allt som skaver, allt ska fungera så smidigt som möjligt, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

De som väljer att åka på charter uppger som främsta skäl att det är enkelt och bekvämt (83 procent). För 40 procent är det viktigaste skälet att man oftast slipper mellanlandningar och byte av flyg, medan 26 procent ser chartern som en kvalitetsstämpel på att allt kommer att fungera, som till exempel flyg, transfer och hotell.

25 procent svarar att det känns tryggare att resa med en researrangör om det skulle inträffa oförutsedda händelser i omvärlden. Nästan en fjärdedel av de tillfrågade i Vings Resepanel, 23 procent, uppger också att det känns tryggt att det finns svensktalande personal på plats om det skulle hända något.

De som bokar sin semesterresa på egen hand gör det främst för att de vill vara flexibla med reslängden (65 procent) och att de upplever att de har fler alternativ att välja bland (52 procent). 42 procent upplever också att det blir billigare.

Om Resepanelen:

Resepanelen är en kanal mellan reseintresserade och semesterarrangören Ving. Det är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. 7859 personer som är medlemmar hos Ving har svarat på frågor om res- och semestervanor. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät. Undersökningen genomfördes under maj 2013.

Önskas ytterligare eller högupplösta bilder information kontakta

Anna Hagberg, informatör på Ving, tel 0709-513158.