”Ge kunden de verktyg som behövs för att skapa sin egen story”

Pressmeddelande   •   Jan 11, 2017 09:55 CET

Casa Cook Rhodes, fotograf Georg Roske

- En av fem spaningar i Vings senaste Semesterrapport

I en värld där allt är kopierbart blir en unik story ett sätt att sticka ut i bruset, både för företag och privatpersoner. Tydligt är att en bra story gärna delas och i synnerhet under semestern. Erbjuder researrangörer kunderna rätt verktyg eller löser ett problem på ett unikt sätt möjliggör det för storytelling. Det konstateras i Vings senaste Semesterrapport på temat Service.

- Kraften som ligger i ”Word of Mouth”, dvs hur budskap sprids vidare, är väldigt stark. Därför är det viktigt för oss att kunna erbjuda våra kunder bästa möjliga service. På det sättet ger vi dem de verktyg som behövs för att skapa en bra story. De kan vara att ge tips på vackra vandringsleder, en lokal restaurang bortom turiststråken eller att erbjuda unika servicelösningar, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

I Vings senaste Semesterrapport presenterar Ving fem olika spaningar, däribland en spaning som handlar om storytelling och på vilket sätt bra service kan bidra till att kunden får med sig unika upplevelser från sin semester som ger ett mervärde. Många gånger handlar det om att exempelvis tipsa om utflykter i omgivningarna, men det kan lika gärna handla om att researrangörerna skapar koncepthotell med en tydlig inriktning.

Ett exempel på det är Vings nya hotellkoncept Casa Cook, ett bohemchict och modernt hotell med avslappnad atmosfär där man har tagit fasta på det lokala. Hotellet har en tydlig story kring konceptet, men också en tydlig servicestrategi. Gäster erbjuds cyklar för att ta sig runt i omgivningarna, de kan delta i vandringsturer i olivlundarna eller få tips från hotellpersonalen på platser dit bara lokalbefolkningen går. Alla möten med personalen ska vara personliga till sin karaktär och gäster betraktas som vänner. Genom att erbjuda allt detta får gästerna den verktygslåda som behövs för att de ska kunna skapa just sin unika story och semesterupplevelse.

Att ge kunden verktyg att skapa en bra story kan också handla om att finnas där i situationer då semestern inte riktigt blev som man förväntade sig, exempelvis att följa med en sjuk gäst till sjukhus eller att vara behjälplig om något oförutsett sker. Bra bemötande och service kan då, trots omständigheterna, ge kunden en bra story och vända något negativt till något positivt.

Semesterrapporten bygger på både interna och externa undersökningar, tidigare forskning och intervjuer. Den bygger också på de diskussioner som ägde rum under Ving Advisory Board i september 2016, där en samling människor inom olika branscher och områden fick diskutera olika aspekter på temat service. I rapporten presenterar Ving fem olika trendspaningar, en egen servicemodell och ”Servicens 7 F”, som visar vad företag måste ha koll på om de vill lyckas med sitt servicearbete. Semesterrapporten gavs ut i november 2016.

Läs hela Vings Semesterrapport här: www.ving.se/semesterrapporten

För ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075, magdalena.ohrn@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.