I Egyptiska Marsa Alam får man mest valuta för pengarna

Pressmeddelande   •   Maj 27, 2014 15:54 CEST

- Jamaica hade de bästa utflykterna

När Vings resenärer kommer hem från semestern får de en semesterenkät med en rad frågor om resan. Sammanlagt har 272 255 nordiska gäster besvarat en webbenkät om hur semestern varit när de rest med Ving, Spies eller Tjäreborg i vinter, varav 119 231 av de svarande rest med Ving Sverige. Av alla resmål är det i Marsa Alam, Egypten, där gästerna tycker att de fått mest valuta för pengarna och ingen annan stans i världen motsvarade hotell och resmål förväntningarna så bra som i Marsa Alam. Bästa familjehotell blev Sunwing Fañabé Beach på Teneriffa.

I enkäten ställs frågor om allt från köpet av resan, om hotellet, Vings guider på plats, hur man upplevde servicen och stämningen på hotellet till hur vädret var och mycket mera.

Att semestern motsvarar förväntningarna är viktigt och här toppar för andra året i rad Marsa Alam följt av Aruba, tredjeplatsen delas mellan Jamaica och Madeira.

Att som kund känna att man får valuta för pengarna är kanske något av det allra viktigaste för våra gäster. Men det är inte bara priset på resan som spelar in utan även hur nöjd man är med upplevelsen på plats. Egypten bjuder alltid på strålande väder och i Marsa Alam har vi mycket fina och prisvärda hotellprodukter. Allt detta tillsammans har gjort att våra gästers förväntningar har infriats med råge, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Valuta för pengarna
Att få valuta för pengarna och att få sina förväntningar infriade är mycket viktiga faktorer för hur semestern upplevs och även här toppar Marsa Alam.

Topp-5 mest valuta för pengarna
1. Marsa Alam
2. Madeira
3. Aruba
4. Jamaica
5. Gambia och Krabi

Marsa Alam är en yngre turistort jämfört med Hurghada, som många svenskar reser till. I Marsa Alam kretsar det mesta kring sol, bad och vattenaktiviteter, snorklingen är utan tvekan bland den bästa i världen och har man riktig tur kan man få syn på sjökor under snorkel- eller båtturen. Här finns Gorgonia Beach Resort som också var det hotell som fick högsta betyg bland Vings Family Garden-hotell.

Hotellet allt viktigare
Hotellet spelar en allt större roll för en lyckad semester. Den gångna vintern bodde 51 procent av de svarande på ett av Vings koncepthotell. Bland familjekoncepten är det Sunwing Fañabé Beach på Teneriffa som får högst betyg och bland Vings populära vuxenhotell Sunprime Kamala Beach på Phuket som i vinter fick de högsta siffrorna.

Topp-3 Sunwing Family Resorts
1. Sunwing Fañabé Beach, Teneriffa
2. Sunwing Kamala Beach, Phuket
3. Sunwing Arguineguin, Gran Canaria

Topp-3 Sunprime Hotels
1. Sunprime Kamala Beach, Phuket
2. Sunprime Coral Suites, Teneriffa
3. Sunprime Atlantic View , Gran Canaria

De tre enskilt bästa hotellen var Bucuti & Tara Beach Resorts på Aruba, El Greco i Puerto Rico på Gran Canaria och The Cliff Bay Resort på Madeira.

Vietnam hade det bästa vädret
Att vädret spelar roll för den totala upplevelsen är det inge tvekan om och i vinter var det Vietnam följt av Thailand som kunde stoltsera med det bästa vädret.

Det är viktigt för oss att mäta hur nöjda våra gäster är med vädret på destinationen. Om vädret inte är bra på resmålet påverkar det våra gästers totala helhetsintryck av semesterresan och resan lever därmed inte upp till förväntningarna, fortsätter Magdalena Öhrn.

Topp-5 bäst väder
1. Vietnam
2. Thailand
3. Aruba
4. Gambia
5. Egypten

Jamaica hade de bästa utflykterna
Många resmål bjuder på fantastiska sevärdheter och upplevelser och enligt gästerna var det Jamaica som tveklöst bjöd på de mest minnesvärda utflykterna.

Topp 5 - Bäst utflykter
1. Jamaica
2. Marsa Alam
3. Dominikanska Republiken
4. Hurghada
5. Madeira

För ytterligare information kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, Magdalena.Ohrn@ving.se tel 0709-513075.

Foto från Marsa Alam, fotograf Bella Håkansson