I Egyptiska Marsa Alam får man mest valuta för pengarna

Pressmeddelande   •   Jun 11, 2013 10:37 CEST

När Vings resenärer kommer hem från semestern får de en semesterenkät med en rad frågor om resan. Under den gångna vintern svarade 275 291 gäster på enkäten och av alla resmål är det i Marsa Alam, Egypten, Vings gäster tycker att de fått mest valuta för pengarna och ingen annan stans i världen motsvarade hotell och resmål förväntningarna så bra som i Marsa Alam.

I enkäten ställs frågor om allt från köpet av resan, om hotellet, Vings guider på plats, hur man upplevde servicen och stämningen på hotellet till hur vädret var och mycket mera.

- Att som kund känna att man får valuta för pengarna är kanske något av det allra viktigaste och det är roligt att Egypten för första gången toppar listan. Men det är inte bara priset på resan som spelar in utan även hur nöjd man är med upplevelsen på plats. Egypten bjuder alltid på strålande väder och i Marsa Alam har vi mycket fina och prisvärda hotellprodukter. Allt detta tillsammans har gjort att våra gästers förväntningar har infriats med råge, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Näst nöjdast gäster efter Marsa Alam placerade sig Vietnam följt av nykomlingen Jamaica till vilken Ving haft paketresor med reguljärflyg i vinter. Kommande vinter blir det non stop charter till Jamaica som innebär att man flyger direkt utan mellanlandning.

Att semestern infriar förväntningarna minst lika viktigt och här toppar Aruba före Marsa Alam, Madeira, Mexiko och Gambia.

Marsa Alam är en yngre turistort jämfört med Hurghada, som många svenskar reser till. I Marsa Alam kretsar det mesta kring sol, bad och vattenaktiviteter, snorklingen är utan tvekan bland den bästa i världen och har man riktig tur kan man få syn på sjökor under snorkel- eller båtturen. Här finns Gorgonia Beach Resort som också var det hotell som fick högsta betyg bland Vings Family Garden-hotell.

Topp-5: Mest valuta för pengarna enligt Vings gäster:
1. Marsa Alam, Egypten
2. Antalya, Turkiet
3. Vietnam
4. Madeira
5. Aruba

Topp-5: Bästa vädret enligt Vings gäster:
1. Gambia
2. Bangkok, Thailand
3. Aruba
4. Jamaica
5. Saigon; Vietnam

Semesterenkäten är en undersökning som Ving gjort sedan 70-talet och den ligger till grund för många av de framgångar Ving haft i sitt förbättringsarbete. Här har kunderna uttryckt sina synpunkter och de har noggrant tagits till vara på. Exempelvis har Vings hotellkoncept utvecklats efter kundernas synpunkter och önskemål. Det är ett sätt att se vilka produkter som fungerar bra och vilka som eventuellt behöver förbättras eller tas bort.

För ytterligare information kontakta:  kontakta Charlotte Hallencreutz, informatör Ving, tel 0709-513 202, charlotte.hallencreutz@ving.se .

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 500 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i egna butiker och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med ca 200 anställda och cirka 600 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.