London i topp när svenskarna väljer weekendresmål i höst

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2014 12:01 CEST

Just nu är det rusning efter cityresor hos Ving. Senaste veckan har försäljningen av cityresor ökat med 36 procent jämfört med samma period i fjol. London är en populär favorit för weekendresor och oavsett årstid tycks intresset för den engelska huvudstaden aldrig falna. Det visar Vings statistik över årets mest populära weekendresemål.

När vardagens stress ger sig till känna är det många som väljer att boka in en weekendresa. Bland Vings resenärerar är London en tydlig favorit, men bland de populäraste storstäderna återfinns även Barcelona, Paris, Rom och New York.

London har det mesta som man kan önska om man vill resa iväg på en weekend. Flygresan är kort och staden kan erbjuda den perfekta mixen av såväl kultur och sevärdheter som shopping och bra restauranger och barer. Våra reguljärflygspaketerade resor är mycket populära och vi ser ett stadigt ökande intresse för storstäder och då i synnerhet metropoler som London, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Topplista weekendresor: Hit åker svenskarna helst under hösten 2014:
1. London
2. Barcelona
3. Paris
4. Rom
5. New York
6. Prag
7. Berlin
8. Lissabon
9. Istanbul
10. Budapest

Intresset för framförallt Budapest har ökat stort den senaste tiden. Inför höstsäsongen har antalet bokningar till staden ökat med 97 procent jämfört med förra året vid samma period. Därefter kommer Istanbul med en ökning på 96 procent följt av Barcelona dit antalet bokningar har ökat med 77 procent inför hösten jämfört med samma period föregående år.

De städer som ökar mest jämfört med förra hösten är:
1. Budapest 97 procent
2. Istanbul 96 procent
3. Barcelona 77 procent
4. Berlin 34 procent
5. New York 9 procent

Prisexempel
Avresa 9/11 till London från Arlanda. Flyg samt två nätter på Queensway Hotel (VV+) inkl. frukost. Från 2 340 kr, extranatt fr. 520 kr.
Avresa 17/11 till Budapest från Arlanda. Flyg samt två nätter på hotell Hotel City Inn (VVVV). Från 1 620 kr, extranatt fr. 345 kr.
Avresa 1/12 till Prag från Arlanda. Flyg samt två nätter på hotell Atlantic (VVV). Från 1 595 kr, extranatt fr. 215 kr.

För ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta Magdalena Öhrn, informationschef Ving, magdalena.ohrn@ving.se, tel 0709-513 075

Foto London, fotograf Ulrika Johansson

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 500 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i egna butiker och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med ca 200 anställda och 600 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.