Mobilen vinner terräng när svenskarna drömmer om semester

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2016 16:39 CET

För fem år sedan bokades 59 procent av alla Vings resor via internet. Under 2015 så hade andelen ökat till 76 procent och av dessa är det över hälften som använder sig av antingen smarta telefoner (29 procent) eller en surfplatta (22 procent). På bara ett år har användandet av den klassiska stationära datorn sjunkit från 56 till 49 procent.

Siffrorna kommer från Ving.se, som under 2015 hade ca 34 miljoner besök på sajten.

På bara ett år har användandet av smartphones när man letar efter, och beställer semesterresan ökat med 53 procent. Det är en fördubbling jämfört med tidigare år, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

-Vi ser en klar trend att kunderna allt mer använder mobilen för att göra research av olika resmål, för att sedan byta till en surfplatta eller en dator för att genomföra bokningen. Internetbokningarna utgör en allt större andel hos Ving och står nu för nu 76 procent av bokningarna, fortsätter Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Semestrande svenskar släpper heller inte kontakten med omvärlden under sina resor. På Vings 13 egna familjehotell, Sunwing Family Resorts, har gästerna med sig i genomsnitt 3,2 internetenheter (smarta telefoner, surfplattor, laptops) på varje rum. Snittanvändningen för en lägenhet är 640 MB data per dag, vilket är en ökning med 365 MB på bara ett år.

Det är heller inte bara barnfamiljer som är storförbrukare av hotellens WiFi. På Vings 15 Sunprime Hotels, hotell för vuxna, är det i genomsnitt 2,3 internetenheter per lägenhet, med två gäster. De har en förbrukning på 550 MB per dygn vilket är 250 MB mer än för ett år sedan.

Önskas ytterligare information eller bilder, kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, magdalena.ohrn@ving.se , telefon 0709-513075.

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.