mytravel.se efter en vecka

Pressmeddelande   •  Dec 06, 2002 00:00 CET

Semestervaruhuset mytravel.se har varit öppet en vecka och redan har 200 resor bokats via sajten. Nästan 25 000 ressugna har besökt sajten, och 2000 har blivit medlemmar. Den första bokningen kom redan andra dagen. Kunden bokade en resa med Always till Sorrento i Italien nästa sommar.

- Det här är överraskande bra resultat, inte minst med tanke på att lanseringskampanjen inte ens har börjat. Det allra mest glädjande är att se idén fungera så bra i praktiken - alla researrangörerna har mottagit bokningar den första veckan, säger Pär Kjellin, chef för retail development MyTravel-gruppen.

Det som används mest så här långt är de omfattande resmålsguiderna. Nästan 1500 guider har laddats ner från sajten, och bäst går Los Christianos på Teneriffa, Karon Beach i Phuket, Thailand, och Cancun i Mexico.

Den 14 december öppnar MyTravels första butiker på Rådhusplatsen i Köpenhamn och i januari följer butiker i Stockholm och Göteborg. MyTravels resor kan även bokas via telefon dygnet runt. Under den första veckan kom 1000 telefonsamtal.

Internet har etablerat sig som en informations- och bokningsplats hos nordiska charterresenärer. Under det senaste året har MyTravel-gruppen sålt resor för en halv miljard kronor på nätet i Norden. Det är en ökning med 60 procent sedan förra året!

Om många bokar på nätet, så är det ännu fler som använder researrangörernas sajter för att planera resan och läsa på om resmålen. Under sommaren besökte mer än varannan resenär researrangörens internetsajt i samband med resan. Det är en ökning med 25 procent bara sedan förra vintern, och trenden pekar på en fortsatt ökning.