När svenskarna reser utomlands lämnas julen hemma

Pressmeddelande   •   Dec 05, 2013 11:52 CET

Julen närmar sig med stormsteg och många passar då på att resa iväg på semester. Att få tid med nära och kära och fly julstressen är de främsta skälen till varför man vill resa iväg och när svenskarna reser utomlands över julhelgerna lämnas gärna julattiraljer och traditioner hemma. Det visar Vings undersökning Resepanelen där 6551 svenskar svarat på frågor om resevanor vid jul och nyår.

Om svenskarna får välja vill drygt 5 av 10 (53 procent) fira jul i Sverige, men nästintill lika många, drygt 4 av 10 (44 procent), kan även tänka sig att fira jul utomlands. Det visar Vings undersökning Resepanelen där 6551 personer har svarat på frågor om resevanor vid jul och nyår. Den största anledningen till att man vill fira jul utomlands är att få tid med nära och kära och då blir resan en fin julklapp (52 procent), men många vill även resa iväg för att slippa alla krav och måsten (28 procent)samt för att fly julstressen (13 procent).

Reser man iväg över julhelgerna är det många som väljer att lämna julen hemma och behovet av klassiskt julfirande är litet. 48 procent av de tillfrågade i Vings Resepanel uppger att de helst vill slippa julfirande helt och hållet. Närmare 8 av 10 (78 procent) tycker inte heller att det är viktigt att det resmål och hotell som man besöker julpyntar eller anordnar jularrangemang. Närmare 7 av 10 (66 procent) vill inte heller delta i något gemensamt firande om något sådant arrangeras.

Många som reser iväg över jul vill slippa allt vad måsten heter och då blir inte heller traditioner lika viktiga. Den stora julklappen blir istället att få kvalitetstid med nära och kära och skapa trevliga minnen tillsammans. Att få möjligheten att göra det i ett annat land är såklart något alldeles extra. Vill man ändå få en touch av julfirande så anordnar vi flera aktiviteter och dukar upp julbuffé på våra Sunwing Family Resorts i Thailand, på Gran Canaria och Teneriffa, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Att få en resa i julklapp är mycket populärt och uppskattas av 96 procent av de tillfrågade i Resepanelen. Närmare 8 av 10 (79 procent) kan också tänka sig att ge bort en resa i julklapp.

Däremot är det inte särskilt vanligt att ta med sig julklappar om man väljer att fira jul utomlands. Närmare 6 av 10 (57 procent) väljer att hoppa över julklappar och ser istället resan som en gåva i
sig.

Att resa utomlands över julhelgerna är populärt och hos Ving är drygt 9 av 10 resor bokade. I topp över mest populära resmål hamnar Kanarieöarna, Karibien och Thailand och det är även något som stämmer väl överens med vart deltagarna i Vings Resepanel helst vill resa för att fira jul.

Topp 5: Hit vill svenskarna resa i jul

1.  Kanarieöarna (53 procent)

2.  Karibien (45 procent)

3.  Thailand  (44 procent)

4.  Kap Verde (18 procent)

5.  USA (17 procent)

Årets julhelg med många röda dagar gör att det är många som passar på att resa iväg. Vi har haft högt tryck i försäljningen hela hösten och nu finns enbart ett fåtal platser kvar på avgångarna runt jul. Är man lite flexibel finns det fortfarande några resor kvar, men det gäller att vara snabb för de ryker fort nu, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Helst av allt vill svenskarna fira jul med familjen (54 procent) eller partnern (33 procent) om man reser iväg över julhelgen. 4 procent kan även tänka sig att resa iväg med vänner eller delar av/hela släkten, medan 3 procent hellre vill resa iväg på egen hand.

Prisexempel:
En vecka på hotell Vista Taurito (VVVV), Gran Canaria. Avresa från Landvetter, Göteborg, den 21 december 2013. Boende i tvårumslägenhet med havsutsikt, 4 250 kronor per person.

Om Resepanelen: Resepanelen är en kanal mellan reseintresserade och semesterarrangören Ving. Det är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gället semester, resor och andra närliggande frågor. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Den här panelen har besvarats av 6551 personer, som är medlemmar i Vings resepanel. Undersökningen genomfördes under november och december 2013. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

För ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel. 0709-513075, magdalena.ohrn@ving.se