Ny kunskap, träning och välgörenhet viktigt på semestern enligt Vings Semesterrapport

Pressmeddelande   •   Jul 25, 2013 11:41 CEST

Resan som livsstilsförbättring – att man på resan vill lära sig något nytt, träna och ägna sig åt välgörenhet är en tydlig trend. Det visar både Semesterrapporten och Vings Resepanel.

Semesterrapporten är en spaning som sammanfattar de semestertrender som Ving kan se just nu. En av trenderna är att vi vill ha ut något bestående av semestern, att man ser resan som livsstilsförbättring. Svenskarna vill gärna lära sig något om resmålet medan man är där. Även träning står högt i kurs; Vings Resepanel visar att fem av tio tränar under semestern och att hela 33 procent gör det varje dag.

Men vi vill också äta gott på semestern. I Vings Resepanel från maj 2013 uppger 70 procent av de 7 859 tillfrågade att de rör på sig på semestern men även unnar sig god mat och dryck. Åtta procent tycker att det är viktigt att leva sunt och träna på semestern, medan resterande 22 procent anser att det inte är viktigt.

Det är också viktigt att vi lär oss något nytt på semestern, det uppger 30 procent av de tillfrågade i Resepanelen. Det kan vara till exempel spanska, dansa salsa eller surfa. För 28 procent är det viktigt att resa för att ägna sig åt sin hobby, som till exempel cykling, triathlon eller surfing.

I resan som livsstilsförbättring ingår också viljan att göra gott. Vings Resepanel visar tydligt att man inte vill känna att man förstör miljön eller utnyttjar lokalbefolkningen på resmålet.

Man vill helt enkelt resa ”schysst”, oavsett om det handlar om att skänka pengar eller sopsortera på hotellet. Något som gör människor upprörda är dåliga arbetsvillkor på resmålet. Transparens är viktigt, kunderna vill till exempel veta om maten är lokalproducerad och om hotellpersonalen har föreningsfrihet, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Hela Semesterrapporten kan laddas ner här:

Bilder finns här: http://www.ving.se/bildarkiv

Om Resepanelen:
Resepanelen är en kanal mellan reseintresserade och semesterarrangören Ving. Det är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. 7859 personer som är medlemmar hos Ving har svarat på frågor om res- och semestervanor. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät. Undersökningen genomfördes under maj 2013.

Önskas ytterligare information kontakta Charlotte Hallencreutz, informatör Ving, tel 0709-513202.
www.ving.se

Fotograf Matian Tsogas, Ving.

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 500 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i egna butiker och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med ca 200 anställda och cirka 600 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.