Nyhet! Robotar välkomnar passagerare på Costa Diadema

Pressmeddelande   •   Feb 03, 2016 10:01 CET

Vings samarbetspartner Costa Cruises tar nu servicekonceptet till en ny nivå då de som första rederi lanserar mänskliga robotar ombord. Robotarna ”Pepper” får till uppgift att vägleda passagerarna rätt och interagera med dem på tre olika språk. Fartyget Costa Diadema är först på tur och robotarna kliver ombord lagom till sommarens Medelhavskryssningar.

- Med robotarna visar verkligen Costa Cruises att de vill ligga i framkant med innovativa och digitala lösningar.Det här är en spännande lansering som jag tror kan bli både ett roligt och uppskattat inslag under kryssningen, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Robotarna Pepper skapades redan 2014 i Japan av Softbank och Aldebaran och är de första mänskliga robotarna som kan känna igen riktiga känslor, analysera rösttoner och anpassa sig och därefter.

Robotarna kommer att kunna kommunicera med kryssningsgästerna på tre olika språk; engelska, tyska och italienska. Vid ombordstigning finns de till hands och vägleder passagerarna rätt på fartyget. Bland annat ger de tips och råd om restauranger och underhållning ombord och utflykter i land.

Under våren 2016 gör robotarna praktik för att sedan vara sjödugliga och redo att ansluta till Costa Diademas besättning lagom till sommarens kryssningar i Medelhavet.

Fun Facts om Pepper-robotarna:

Längd: 1,20 meter

Vikt: 28 kg

Språk: engelska, tyska och italienska

Utrustad med: 3 vridbara hjul, en 3D-kamera och en 10-tums touch screen

Costa Diadema kryssar i Medelhavet i sommar med stopp i bland annat Barcelona, Marseille, Rom och Mallorca. Med Ving kan kryssningarna bokas som kryssningspaket där flyg, kryssning och en hotellövernattning i avresehamnen ingår.

Prisexempel Costa Diadema

Kryssningspaket 9 dagar ”Mallorca, Rom, La Spezia, Marseille”, 7 nätters kryssning med Costa Diadema + en hotellövernattning i Barcelona + flyg. Avresa den 10 juli 2016 från Stockholm. Boende i insideshytt inklusive helpension (dricks tillkommer), 14 625 kronor per person.

Foto: Pepper robot, Costa Cruises

Läs mer om Vings kryssningar på www.ving.se

Önskas ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta

Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075 eller magdalena.ohrn@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.