Nyhet: Ving startar weekendresor till Malta sommaren 2011

Pressmeddelande   •   Nov 08, 2010 11:11 CET

Nu kan Ving presentera ytterligare en nyhet till sommarsäsongen 2011. Det är Malta i mellersta Medelhavet. På en relativt liten yta komprimeras tusentals år av historia, medeltida arkitektur, bra shopping, häftigt nöjesliv, fina vandringsleder och Medelhavets klaraste vatten. Och både luften och vattnet håller en behaglig temperatur till långt in på hösten.

Vings upplägg består av non-stop-flyg tur och retur med SAS från Arlanda till Malta. Det blir weekendresor torsdag till söndag samt kortveckor söndag till torsdag. Premiärflygningen går den 31 mars. Resorna går till storstads- och badorterna St. Julians och Sliema.

De populära orterna St. Julians och Sliema, belägna straxt utanför den vackra huvudstaden Valetta, är sammanflätade utmed Maltas nordkust. Här bjuds det på bra shopping, bad och mängder av restauranger och kaféer med både lokal och internationell prägel. Fisk, skaldjur eller kanin är några av huvudingredienserna i en maltesisk måltid men närheten till Italien har också påverkat mattraditionerna. Det är mycket prisvärt att både äta och shoppa då prisnivåerna är betydligt lägre än hemma.

Vattnet är kristallklart och badar gör man främst från betongplattformar då stränderna till största delen består av klippor. Dykning, vandring, windsurfing, snorkling, båtturer och sightseeing till de många medeltidsbyarna är också några av de saker man kan uppleva på Malta.

Ving erbjuder åtta olika hotell, från enklare tre vingade hotell till mer luxuösa hotell med fem vingar. De flesta hotellen ligger centralt med endast några hundra meter till marinan i St. Juliens och nära till nöjen, restauranger och affärer. Några av hotellen ligger direkt vid strandpromenaden The Strand i Sliema andra med kort promenadavstånd till stranden i St: George’s bay.

Malta är beläget i mellersta Medelhavet, cirka 93 kilometer söder om Sicilien. Det är Europas sydligaste stat med ca 400 000 invånare och är medlem EU. Språk Engelska. Valuta Euro.

Resmålet passar par, vänner och familjer med äldre barn. Resorna kommer att gå under perioden mars till november med uppehåll i juli och augusti. Däremellan erbjuder Ving flexibla resor med reguljärflyg. Flygtid ca 3,45 tim. På resmålen finns en engelsktalande representant från Vings agent SMS som hjälper gästerna med bokning av utfärder och andra frågor.

Prisexempel:

Weekend torsdag-söndag 31/3, Hotel Bayview 3+ vingar, del i dubbelrum, från 3940 kr per person