På semestern vill vi ha det bättre än hemma

Pressmeddelande   •   Jul 10, 2013 09:12 CEST

När vi reser vill vi både ha det bättre och något helt annat än hur vi har det hemma.
Det visar både Vings Resepanel, Semesterrapporten och annan forskning.

Semesterrapporten är en spaning som sammanfattar de semestertrender som Ving kan se just nu. En av trenderna är att vi på semestern vill ha det bättre än hemma.

I drömmen om den perfekta semestern ingår att vi vill ha det bättre än hemma. Det uppger 55 procent av de tillfrågade i Vings Resepanel från maj 2013. Detta bekräftas också i Ving Customer Segmentation Survey från november 2012, där 58 procent uppgav att det viktigaste med semestern är att den ska vara något helt annat än det liv man lever hemma. Enligt Svensk Privatresebarometer tycker hela 53 procent av de tillfrågade att servicenivån och standarden på boendet är viktigast när de bokar sin resa.

– Att det ska vara bättre än hemma gäller både boendet och faciliteterna. Sängen får gärna vara lite
lyxigare, terrassen större än hemma och utsikten vackrare. Vi ser också gärna att någon bäddar sängen åt oss, diskar och tar hand om sådant vi inte har råd med annars
, säger Magdalena Öhrn,
informationschef på Ving.

Ett talande exempel är att deltagarna i Resepanelen uppger som skäl till att man uppskattar exempelvis Thailand som turistland är att de känner att man kan leva lyxigt där. Bo bra, äta gott och unna sig massage varje dag, till en låg kostnad.

Även Vings egen försäljningsstatistik bekräftar att svenskar vill bo allt bättre under semestern. Under de senaste tio åren har antalet semestersvenskar som väljer att bo på 4- och 5-vingade hotell nästan
fördubblats, från 30 till 55 procent. Fler och fler väljer också koncepthotell speciellt utvecklade för familjer eller vuxna som reser utan barn.

– En faktor som underlättar ett bra boende är att hotellstandarden har höjts kraftigt under senare år, inte minst på resmål dit många väljer att resa, som till exempel Gran Canaria, Turkiet, Thailand och Karibien, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

– I takt med att fler vill bo på bättre hotell ökar också kundernas krav på hotellen. Faciliteter som
träningsmöjligheter, Swim Out och bra läge börjar mer och mer ses som självklarheter. För att inte tala om fri WiFi. Fler och fler vill vara uppkopplade under semestern. Fler än sex av tio av Vings resenärer gör dagligen uppdateringar i sociala medier när de är på semester
, avlutar Magdalena Öhrn.

Hela Semesterrapporten kan laddas ner här

Bilder finns här

Om Resepanelen:
Resepanelen är en kanal mellan reseintresserade och semesterarrangören Ving. Det är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. 7859 personer som är medlemmar hos Ving har svarat på frågor om res- och semestervanor. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät. Undersökningen genomfördes under maj 2013.

Önskas ytterligare information kontakta:
Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075.