Res med barn – Tips och råd från Ving

Pressmeddelande   •   Jan 24, 2017 11:54 CET

Vad ska man tänka på vid en semesterresa med barn och hur gör man flygresan lättare med ett spädbarn? Varje år reser cirka 104 000 barn i åldrarna 2 - 11 år på semester med Ving. Varav cirka 12 000 är spädbarn mellan 0 - 2 år. Ving har sammanställt ett antal goda råd för barnfamiljer.

– Det handlar om planering. Ju tidigare man börjar planera sin resa desto större är chansen att man får ett bra pris på ett familjevänligt hotell. När resan väl är beställd kan man börja läsa om resmålet och hotellet – gärna tillsammans med barnen och kanske finns det en barnbok om landet eller resmålet. Både barn och vuxna tycker det är roligt att ha saker att se fram emot, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Före avresa:

Pass och visum
Kom ihåg att även spädbarn behöver pass till flygturen. Passet ska alltid vara med på resan oavsett om man reser inom eller utanför Schengen. Innan avresa är det viktigt att man själv kontrollerar vilka regler som gäller för resmålet. Vissa länder kräver att passet är giltigt i upp till 6 månader efter hemresa. Det kan också finnas särskilda regler för visum beroende på destination eller reslängd. Information om detta finns på UDs hemsida: www.ud.se. Vi rekommenderar att man kontaktar landets ambassad för ev. frågor om regler. Möjligheten att resa med nationellt id-kort gäller alla EU-länder, samt till Norge, Schweiz, Island och Liechtenstein, även för barn. Var uppmärksam på att man kan nekas inresa om reglerna för passets giltighet eller visum inte följts.

Vaccination
Kom ihåg att det är resenären själv som har ansvar för att kontrollera om vaccinationer rekommenderas eller är obligatoriska. Läs mer på www.vaccinportalen.se eller kontakta din läkare, vårdcentral eller vaccinationscentral för närmare information. Var ute i god tid då vissa vaccinationer ska tas flera veckor före avresa.

Försäkringar
Det kan vara både svårt och dyrt att få hjälp om någonting händer under resan. Därför bör man aldrig resa utan en reseförsäkring. Ving samarbetar med Gouda, deras "Komplement till hemförsäkringen" är speciellt utformad för att komplettera hemförsäkringens reseskydd. Ersättningen sker från första kronan, helt utan självrisk. Kontakta din researrangör för att ta reda på mer om reseförsäkringar.

Vad kan hotellet erbjuda?
Finns det spjälsäng och barnvagn på hotellet? Detta måste oftast bokas i förväg. Har hotellet barnklubb? Och finns det speciell mat till barn? Det kan i allmänhet vara bra att undersöka dessa saker noga innan man bokar resan, så att man inte blir besviken efter ankomst.

Mat på flyget till barn under 2 år
Kontakta din researrangör eller ditt flygbolag och fråga om reglerna. Är ditt barn under 2 år och inte har ett eget säte ombord, utan sitter i ditt knä, så ingår oftast inte mat till barnet. På Thomas Cook Airlines serveras gratis barnmat till alla barn under 2 år. Alla barn i åldrarna 2-11 år som har beställt måltid får en barnvänlig meny. Det kan till exempel vara pasta med köttfärssås, köttbullar eller pannkakor. Önskas barnmat till ditt barn skall detta beställas separat hos flygbolaget.

Förhandsreservering av vagga ombord på flyget
Antalet vaggor ombord på flygplanet är begränsat på grund av brist på utrymme. Det är en bra idé att vara ute i god tid med en beställning. Kontakta flygbolaget för att förboka en vagga till flygningen.

Barnvagn
Det är ofta gratis att ta med barnvagn ombord på flyget men en god idé är att kontakta researrangören, flygbolaget eller via flygbolagets hemsida ta reda på vad som gäller för flygresan. Om barnet är under 2 år kan barnvagn tas med gratis utanför den tillåtna bagagevikten på resan. Om barnet är 2 år eller äldre ingår barnvagnens vikt i den tillåtna bagagevikten. På de flesta flygplatser är det inte möjligt att ta med vagnen till gaten men det finns ofta vagnar att låna. Hos Thomas Cook Airlines kan spädbarn (0-2 år) som inte sitter på ett eget säte, ta med antingen en barnvagn i normal storlek, en säng eller en bilbarnstol. Detta kostar inget extra i barnets flygbiljett. Observera att dessa inte kan tas med in i kabinen.

Ta hand om ditt bagage – Airshells skyddar
Airshells är en lätt men stabil transportväska som är utformad för att skydda barnvagnar och andra ömtåliga föremål från stötar och bagagehanteringen. Airshells produkter bokas online på www.airshells.se och hämtas smidigt ut på flygplatsen. På hemsidan finns information om olika modeller, priser och hyresvillkor.

Under flygresan:
Att flyga med barn kan vara riktigt roligt om man har förberett sig väl och packat ner rätt saker i handbagaget. Här är några saker som kan vara bra att ha med under flygresan:

• En liten påse med favoritleksaker.
  • Ett överraskningspaket med saker som kan ges till ditt barn under flygturen.
  • Surfplatta med nedladdade barnfilmer.
  • Mobiltelefon/surfplatta med spel och musik.
  • Böcker och serietidningar.
  • Färgpennor och ritblock. Kanske ett ark med klistermärken också.
  • Müsli-barer, baby morötter, russin, riskakor och extra barnmat (och även pipmugg eller nappflaska).
  • Ombyte med kläder, extra nappar och snuttefilt.
  • En enkel skötväska med några blöjor och våtservetter.
  • Panodil Junior och nässpray (små barn kan få ont i öronen av lufttrycksförändringar ombord på flygplanet).

På resmålet:
Vad man bör ta med sig när man reser med barn varierar från resmål till resmål. Nedan följer några allmänna tips:

• Barnmat ifall ditt barn inte tycker om de lokala produkterna.
  • Nappflaska och/eller pipmugg.
  • Extra nappar och snuttefilt.
  • Skötväska.
  • Potatisskalare att skala frukt med.
  • Bärsele (eventuell bilbarnstol).
  • Resesäng om hotellet inte har det.
  • Fällbar paraplyvagn.
  • Myggnät och myggmedel.
  • Reseapotek.
  • Solkräm med hög SPF samt solskyddskläder.
  • Termometer.
  • Väska för leksaker.
  • Surfplatta med filmer och ljudböcker för barn.
  • Badskor, badkläder och badblöjor (många hotell kräver att barn bär badblöjor i poolen).
  • Babyalarm (bra att ha om du/ni sitter ute på terrassen och barnet sover inomhus).

Solskydd till ditt barn:
Det är underbart med sol och värme men tänk på att skydda ditt barn från skadliga strålar och ha en paus i skuggan mitt på dagen. Här är några enkla tips på hur man skyddar sitt barn från solen:

• Små barn under 1 år ska helst inte vistas i solen däremot går det bra att vara i skuggan.
  • Håll ett öga på temperaturen. Även om barnet ligger i skuggan kan det bli riktigt varmt i barnvagnen.
  • Barn i solen skyddas bäst med hjälp av kläder. Det går att köpa speciella solskyddskläder med ”inbyggd” solskyddsfaktor.
  • Solkräm med solskyddsfaktor är egentligen bara ett komplement till kläder på platser där det annars är svårt att skydda. Som till exempel i ansiktet.
  • Sök alltid skugga mitt på dagen när solen är som starkast. Passa på att äta lunch och/eller vila på hotellet under de varmaste timmarna.
  • Barnens hud är tunnare och känsligare än vuxnas och därför bränner de sig lättare. Det bästa skyddet mot hudcancer är att förhindra barn från att bränna sig i solen.

Önskas bilder och ytterligare information kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, magdalena.ohrn@ving.se telefon 0709-513075.

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.