Resepanelen visar: Nordborna vill till Grekland i sommar

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2016 11:23 CET

När reseintresserade konsumenter i Sverige, Norge, Danmark och Finland svarat på frågan vart de helst reser i sommar är det Grekland som hamnar i topp följt av klassikern Mallorca. Sol- och badresor är den semesterform som flest föredrar när de ska vara lediga. Det visar undersökningen Resepanelen som Ving genomfört tillsammans med sina systerföretag i Norden (Spies, Tjäreborg, Ving Norge) där sammanlagt 35 000 personer svarat på frågor om resor och semester.

Allra populärast är Grekland för samtliga länder, men det största intresset finns bland norrmännen och danskarna, där 35 respektive 34 procent vill resa till något grekiskt resmål i sommar. Även i Sverige och Finland är intresset för Grekland stort och båda länderna uppger 28 procent Grekland som förstahandsval för sommarsemestern. Mallorca är en annan klassiker som står sig i de skandinaviska länderna och här hamnar den populära spanska ön på en andraplacering i både Sverige (24 procent), Danmark (24 procent) och Norge (17 procent). I Finland hamnar istället Kroatien på andra plats med 24 procent.

– Nordborna dras till Grekland för att det känns genuint, maten är god, stränderna är fina och kulturen är välkomnande, säger Magdalena Öhrn informationschef, Ving.

– Det är heller ingen tvekan om att Kroatien är sommarens bubblare. I sommar har Ving i Sverige ökat volymen till Kroatien med 80 procent för att kunna möta den stora efterfrågan. Kroatien lockar både par och barnfamiljer och i sommar kommer vi, till alla barns stor glädje även att ha våra populära maskotar Lollo & Bernie på plats på familjehotellet Family Garden Waterman Supetrus Resort på ön Brac, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Flest vill sola och bada på semestern
När deltagarna i Resepanelen svaratpå vilken semesterform man helst väljer i sommar är det sol och bad som lockar allra mest. Tydligast är detta i Sverige, Norge och Danmark. I Finland är siffran något lägre, men här är det däremot betydligt fler som lockas av en citysemester på sommaren jämfört med de andra nordiska länderna.

Topp 5 – hit vill nordborna resa i sommar

FinlandSverigeNorgeDanmark
1GreklandGreklandGreklandGrekland
2KroatienMallorcaMallorcaMallorca
3MallorcaKroatienKroatienTurkiet
4TurkietTurkietTurkietCypern
5CypernCypernCypernKroatien

Så vill nordborna semestra i sommar:

1. Sol- och badsemester 73%

4. Kryssning i Karibien 4%
5. Sommarstuga 3%

Om undersökningen
Undersökningen Resepanelen är genomförd i december 2015/januari 2016 av Ving Sverige, Ving Norge, Spies i Danmark samt Tjäreborg i Finland. Sammanlagt har 35 000 respondenter svarat, varav 6 000 i Sverige, 7 000 i Finland, 8 500 i Norge samt 13 000 i Danmark. Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gället semester, resor och andra närliggande frågor. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

För bilder, se Vings bildbank: www.ving.se/bildarkiv

Foto från Kreta, Chania

Önskas ytterligare information, kontakta

Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075, magdalena.ohrn@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.