Semestern gör oss lyckliga – därför reser vi allt mer - Vi gör fler resor och lägger mer pengar på resor idag än för fem år sedan

Pressmeddelande   •   Jul 30, 2013 12:03 CEST

Svenskarna reser allt mer, och vi lägger allt mer pengar på semesterresor. Vi har mer pengar att röra oss med, och vi lägger hellre våra pengar på semesterresor än på t ex nya vitvaror eller en ny bil. Nu är det också bevisat att semestern gör oss lyckliga. Och allra mest reser åldersgruppen 65 år och äldre.  Det visar både Vings Resepanel, Semesterrapporten och annan forskning.

Semesterrapporten är en spaning som sammanfattar de semestertrender som Ving kan se just nu. En av trenderna är ”Semestern gör oss lyckliga, därför reser vi allt mer”.

Det är inte bara i Sverige som vi reser mer, utan också i övriga världen. Förra året passerades för första gången siffran en miljard resande när hela 1,35 miljarder internationella turister reste någonstans i världen. 2030 beräknas den siffran vara uppe i 1,8 miljarder.

I Vings Resepanel uppger 59 procent att de gör fler semesterresor utomlands idag än för fem år sedan. 64 procent lägger också mer pengar på semesterresor idag, jämfört med för fem år sedan. Som anledning till att de lägger mer pengar på semesterresor uppger nästan hälften av dem, 49 procent, att de har råd att göra fler resor än tidigare, 17 procent att de har blivit mer kräsna med åren och 11 procent att de är borta längre perioder än tidigare.

Semesterresan utomlands är också den överlägset viktigaste konsumtionen. Hela 89 procent av deltagarna i Resepenalen uppger att semesterresan utomlands är viktig eller mycket viktig. På en andraplats kommer renovering av bostaden eller fritidshuset (54 procent) och som minst viktigt anges nya vitvaror och ny bil.

En orsak till det ökade resandet är att våra disponibla inkomster ökar hela tiden och har så gjort sedan slutet av 90-talet. Den svenska valutan har länge varit stark och räntorna är låga, vilket har resulterat i att vi reser mer, stannar borta längre och spenderar mer pengar på resmålet, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Forskning visar också att det finns ett tydligt samband mellan utlandsresor och lycka. Enligt Konsumtionsrapporten 2012, från Centrum för konsumtionsvetenskap vid Göteborgs universitet, är det framför allt tre former av konsumtion som bidrar till lycka: upplevelsekonsumtion (till exempel utlandssemester), prosocial konsumtion (gåvor till andra och välgörenhet) samt matkonsumtion. Tillväxten i konsumtionen de senaste två åren finns i utlandskonsumtionen.

– Med våra semesterresor kan vi erbjuda våra gäster en kombination av de tre parametrarna som allra mest bidrar till lycka; utlandssemester, prosocial konsumtion och matkonsumtion. På flera av våra resmål har vi ett välgörenhetsprojekt som man kan besöka, och för de allra flesta är maten är en stor del av upplevelsen när man är på semester, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

De som reser allra mest är åldersgruppen 65 år och äldre, det visar bl a forskning från EU:s statistikkontor Eurostat. Åldersgruppen står för 20 procent av européernas utgifter inom turism och resande. De var också den enda grupp som ökade i alla fyra indikatorer: antal som gjorde minst en långresa per år, sammanlagt antal resor, antal hotellnätter och hur mycket pengar man spenderade på resan. De föredrog också att resa med färdigpaketerade resor. Åldersgruppen 65 år och äldre beräknas öka med 60 procent fram till 2040 och 2060 kommer närmare 30 procent av befolkningen att vara över 65 år.

Hela Semesterrapporten kan laddas ner här: http://www.ving.se/infographics/semesterrapporten

Bilder finns här: http://www.ving.se/bildarkiv

Om Resepanelen:

Resepanelen är en kanal mellan reseintresserade och semesterarrangören Ving. Det är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. 7859 personer som är medlemmar hos Ving har svarat på frågor om res- och semestervanor. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via
en webbenkät. Undersökningen genomfördes under maj 2013.

Önskas ytterligare information kontakta

Anna Hagberg, informatör Ving, tel 0709-513158.

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 500 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i egna butiker och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med ca 200 anställda och cirka 600 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den