Sju trender från Ving inför 2014

Pressmeddelande   •   Dec 19, 2013 11:07 CET

Sju trender inför 2014 från Ving

1. Vi reser västerut

Trenden västerut fortsätter och Karibien är fortsatt hett. De senaste åren har Ving sett ett ökat intresseför Karibien och det håller i sig. Nyheten Jamaica är det bäst bokade resmålet hos oss den här vintern, och har varit det ända sedan resorna blev bokningsbara. Till nästa vinter tror vi mycket på vår charternyhet St Martin som tjuvstartar redan denna vinter. Det som lockar med Karibien är framförallt de fantastiska stränderna och det faktum att Karibien i sig är den ultimata semesterdrömmen för många. Resmålen är dessutom väldigt olika och det finns något för alla smaker och plånböcker i Karibien.

2. Vi väljer ett koncepthotell

Allt fler av våra resenärer väljer något av våra hotellkoncept och Ving satsar nu på ännu fler. Dels finns Sunwing Family Resorts för de som reser med barn och dels Sunprime Hotels för dem som reser utan barn. Till sommaren öppnar ytterligare två Sunprime, i Turkiet. Bokningsläget för Sunprime i sommar har ökat med 60 procent i jämförelse med samma period förra året. Koncepthotellen är unika för Ving och särskiljer oss från våra konkurrenter. Och det är inte bara våra egna hotell utan även många hotell världen över som  konceptualiserar sig, dvs anpassar sig efter målgruppen.

Den 1 november lanserade Ving och hela Thomas Cook Group tre nya, gemensamma hotellkoncept. SunConnect – familjehotell för alla som vill känna sig uppkopplade med gratis WiFi, laddningsstationer, ConnectWall och egen ConnectScout. SENTIDO – när du vill ha en extra guldkant på semestern och Smartline – prisvärda hotell för alla smaker. På Ving arbetar vi ständigt med att utveckla våra egna hotellkoncept för att alla ska få precis den semester de önskar. Vårt första Sunwing-hotell öppnade redan 1967 och sedan dess har vi finslipat allt i minsta detalj för att familjerna ska få en så bra semester som möjligt.  Förutom Sunwing har vi Family Garden som är
noggrant utvalda familjehotell.

Hotelltrenden hänger ihop med en trend som var tydlig i Semesterapporten – att vi vill ha det bättre än hemma. På semestern vill vi ha lite snyggare badrum, lite finare utsikt och lite större terrass än hemma. Det uppger 55 procent av de tillfrågade i Semesterrapporten.

3. Grekland är hetast i sommar

Grekland är tillbaka! Till sommaren satsar Ving på flera nya resmål, större volymer och fler hotell i Grekland. Volymen till landet ökar med 40 procent och till Skiathos fördubblas volymen. Det blir också volymökningar från flera regionalflygplatser. Nya resmål som Mykonos, Syros, Lesbos, Symi och Alonissos tas in i programmet. Av 120 nya hotell hos Ving i sommar ligger en tredjedel i Grekland.
Och det är inte bara små familjehotell utan även moderna designhotell. Flera av destinationerna i Grekland är bland sommarens bäst bokade och bokningsläget till landet ligger 50 procent bättre än förra året vid den här tiden. Allra bäst bokar Rhodos och Kreta. Vings Grekland erbjuder allt från stora öar med fina stränder och historiska lämningar till små öde öar med badvikar och klart vatten, och för att uppleva ännu mer på semestern kan man med fördel kombinera två hotell, resmål eller öar.

4. Kryssningar är en allt mer populär semesterform

Allt fler väljer att tillbringa semestern på ett kryssningsfartyg och kryssningar är överlägset den semesterform som ökar mest. Traditionellt har de flesta valt att kryssa under vinterhalvåret, men nu växer semesterformen även sommartid. Och medelåldern sjunker. Under sommaren är kryssningar i Östersjön och Medelhavet mest populärt. I Medelhavet är det framförallt kryssningar med aktiviteter riktade mot barn och ungdomar som ökar. Även tregenerationsresandet ökar, där mor- eller farföräldrar, föräldrar och barn kryssar tillsammans. Allt fler upptäcker att kryssningar är en mycket prisvärd reseform där man får mycket för pengarna. Förutom helpension och själva upplevelsen ombord får man upptäcka och se väldigt mycket under en kryssning. På så sätt blir resandet också innehållsrikt och varierande. De flesta väljer att kryssa i Medelhavet eller att åka på en klassisk kryssningsresa över Atlanten till USA.

Under vintern är Karibien det främsta kryssningsområdet, men även kryssningar i Sydamerika, Asien och från Dubai börjar bli allt mer populära. Det viktigaste är att välja rätt fartyg, det finns kryssningar för alla. Allt från stora fartyg med flera tusen passagerare till mindre med bara ett hundratal. Det finns kryssningsfartyg där man klär upp sig till middagen, men också fartyg där det är lite mer leisure. Ombord på fartygen finns aktiviteter som vinprovningar, matlagningskurser, golfsimulatorer, gym och spa med många olika träningsformer och behandlingar.

Till våren gör Ving en stor satsning på kryssningar där man kan köpa paket med flyg och kryssningar till Karibien och Medelhavet. Vings syterföretag Globetrotter, som är ledande på kryssningar, har kryssningar över hela världen.

5. Från vart till vad

I takt med att människor blir mer och mer resvana anar vi att resandet har börjat gå från ”vart vill du resa?” till ”vad vill du göra?”. Man söker individuella upplevelser, oavsett om det handlar om att ligga på en solstol och läsa böcker, umgås med familj och vänner, träna eller att få en unik upplevelse på den där restaurangen som ingen annan hittade till.

I Vings Resepanel ställdes frågan om vad man upplever som viktigt under semestern, utöver själva resmålet. Det visade sig att hela 59 procent av de tillfrågade kan tänka sig att resa dit många reser, bara de kan skapa sin egen unika upplevelse. 57 procent uppgav att det är viktigare vad som finns att uppleva på semestern än vart de åker. 37 procent anser att hotellet är viktigare än resmålet och 32 procent ansåg det som viktigt att få göra något som ingen annan gör under semestern.

Något som Vings gäster tycker om att göra under semestern är att åka på utflykt. Alla Vings resenärer
får efter hemkomsten från resan ett mejl med en semesterenkät som mäter hur nöjd man varit med sin semester. Drygt 157 000 svenska resenärer svarade bl a på frågor om vad man tyckte om de utflykter som man deltagit i och här var det Egypten som fick det högsta betyget med 4,56 på en femgradig skala.

Topplista: Där utflykterna var som bäst sommaren 2013 enligt Vings gäster

1. Marsa Alam, Egypten (4,56)

2. Lesbos, Grekland (4,41)

3. Madeira, Portugal (4,37)

4. Skiathos, Grekland (4,33)

5. Marmaris, Turkiet (4,28)

6. Vi tränar gärna på semestern – helst med vattengympa och promenader

Det som är tydligt är att vi vill ha något bestående av resan, det kan vara träning men det kan också vara något annat. 30 procent i Resepanelen uppger att de vill lära sig något nytt på semestern, det kan vara att dansa salsa eller tala spanska.Även träning är populärt, de flesta nöjer sig med vattengympa och promenader, och rör på sig för att kunna unna sig god mat och dryck på semestern, det uppger mer än hälften i Vings senaste Resepanel. Ungefär en femtedel uppger att de tränar i vardagen och vill fortsätta göra det på semestern. Av de som uppger att de tränar på semestern tränar en dryg tredjedel varje dag.

Ving har ett samarbete med SATS på samtliga av våra egna Sunwing Family Resorts och Sunprime Hotels. Det finns klasser med SATS-utbildade instruktörer, gym och på utvalda hotell en personlig tränare som kan boka. Tillsammans tar man fram ett program som man sedan kan fortsätta med när man kommer hem.

7. Vi vill kombinera fler resmål på samma resa

Intresset för kombinationsresor fortsätter att öka. Inför vintersäsongen har antalet
kombinationsresor hos Ving mer än fördubblats jämfört med samma period förra året. Kuba hamnar i topp över charterdestinationer med störst andel kombinationsbokningar. Här väljer hela 6 av 10 resenärer att boka flera resmål under sin semester. Andra populära destinationer är Thailand, Mexiko och Aruba. Många vill se sig omkring och vara med om olika upplevelser under semestern och då är kombinationsresor en perfekt reseform. I synnerhet på destinationer som lockar med såväl storstadspuls och häftiga  sevärdheter som vackra stränder och fina hotell.

Topp fem: Mest populära resmålskombinationerna hos Ving

1. Kuba: Havanna + Varadero