Sommarkryssningar lockar allt fler barnfamiljer

Pressmeddelande   •   Feb 08, 2017 13:17 CET

Foto Costa Cruises

Kryssningar är inte längre något som bara lockar pensionärer och äldre par. Allt fler unga och barnfamiljer väljer numera kryssningar som semesterform. Allra populärast bland denna målgrupp är det att kryssa sommartid och då helst i Medelhavet. Det visar Vings senaste bokningsstatistik.

Av Vings kryssningsresenärer står barnfamiljerna för 24 procent under innevarande vintersäsong. Intresset för sommarkryssningar är dock högre och inför sommarsäsongen är andelen vuxna som kryssar med barn 34 procent.

- Sedan vi lanserade kryssningar för tre år sedan har vi sett ökad efterfrågan bland barnfamiljer år för år. Kryssningar är en prisvärd semesterform där man inte bara får flera resor i en utan också får mycket för pengarna i och med att det mesta ingår i priset, vilket är perfekt för barnfamiljer, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Kryssningar som utgår från Barcelona och som kryssar i västra Medelhavet med stopp i Spanien, Frankrike och Italien är allra populärast bland barnfamiljer. Främst är det Royal Caribbean Internationals och Costa Cruises medelstora till stora fartyg som lockar och det allra populäraste fartyget i sommar för resesällskap med barn är Costa Diadema som utgår från Barcelona.

Stoppen under kryssningen är viktigast

Vid valet av kryssning är stoppen det allra viktigaste, men många uppskattar också att det finns smidiga flyglösningar till avreseorten där kryssningen utgår från samt att det fartyg man väljer passar de behov man har. Upplevelser och aktiviteter såväl ombord som i land är också något som många värdesätter. Det visar Vings senaste resepanel från december 2016 där 16 566 respondenter svarade på frågor om resor.

Topp 5. Vad är viktigast på en kryssningsresa? (max tre svarsalternativ möjliga)

1. Stoppen under kryssningen (41 procent)
  2. Att man kan flyga direkt till destination där kryssningen utgår från (38 procent)
  3. Att åka med ett fartyg som passa mina behov (28 procent)
  4. Att få uppleva så mycket som möjligt (23 procent)
  5. Att det finns gott om aktiviteter ombord på fartyget (19 procent)

Prisexempel Kryssningspaket ”La Spezia, Marseille, Barcelona, Mallorca” 9 dagar inkl. flygresa + en hotellövernattning i Rom. Kryssning med Costa Diadema. Boende i insideshytt inkl. helpension och dryckespaket. Avresa den 10 maj 2017 från Stockholm. Familjepris (2 vuxna och 2 barn), från 24 810 kronor.

Om Resepanelen: Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Ving senaste resepanel genomfördes i december 2016 och besvarades av 16 566 personer. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

För ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075, magdalena.ohrn@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.