Stor reslust i påsk - 7 av 10 resor bokade

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2017 10:07 CET

Ingen vet hur vädret blir i Sverige under april månad och suget efter att få komma bort på en resa är stort. Hos Ving är redan 7 av 10 påskresor bokade, vilket är något bättre än förra året. Till Mallorca och Cypern finns bara ett fåtal resor kvar och storstadsresor med London i topp är också populärt under påsken.

I år infaller påsken senare än i fjol och för dem som vill ha sol och värme på sin resa lockar länderna runt Medelhavet. Där har våren hunnit blomma ut och temperaturen är betydligt behagligare än i Sverige. Det är då främst Mallorca, Cypern och Turkiet som är populära resmål bland svenskarna. Även Kanarieöarna är bättre bokat än i fjol, men än finns det platser kvar.

Andra populära resmål hos Ving i påsk är Maldiverna och Dubai. Många testar även på att kryssa och då främst i Karibien.
Att möta våren i en storstad är populärt under påsken och det är London, New York och Prag som ligger i topp. En bubblare är Wien som tagit sig in på listan, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving

Topplista, hit reser svenskarna i påsk:

Sol och badresmål:

1. Gran Canaria
  2. Teneriffa
  3. Turkiet
  4. Mallorca
  5. Cypern

Storstäder:

1. London
  2. New york
  3. Prag
  4. Rom
  5. Barcelona
  6. Budapest
  7. Paris
  8. Lissabon
  9. Berlin
  10. Wien

Bilder finns på www.ving.se/bildarkiv

Önskas ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta

Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.