Svenskarna ändrar semesterperioderna och reser allt mer - 6 av 10 svenskar gör två eller fler resor per år.

Pressmeddelande   •   Jul 08, 2013 12:03 CEST

Forskning visar att vi blir lyckliga av att resa utomlands och nu reser svenskarna allt mer. 40 procent har ändrat sin semesterperiod och 60 procent uppger att de gör fler semesterresor utomlands idag än vad de gjorde för fem år sedan. De som främst uppger att de reser mer idag är i åldrarna 44-54 år samt de över 64 år. Det visar Vings undersökning Resepanelen, där 7 859
personer svarat på frågor om semestervanor.

Vi svenskar reser mer än gärna. Hela 61 procent uppger att de normalt gör två eller flera utlandsresor per år och endast 2 procent uppger att de inte reser utomlands alls. När Ving frågade deltagarna i Resepanelen om när de helst förlägger sin semester svarade 32 procent att de helst delar upp sin semester med 1-2 veckor på vintern och 3-4 veckor på sommaren. 15 procent uppgav att de föredrar att semestra under vinterhalvåret och 14 procent tar helst semester på sensommaren under augusti och september.

Klimatet i Sverige gör att vi gärna reser utomlands på semestern. Under vinterhalvåret är det mörkt och kallt och den svenska sommaren är inte alltid så pålitlig. Då säkrar vi upp semestern med en resa utomlands. Att många väljer att lägga sin semester under sensommaren är något vi även ser i våra bokningar. Vi har aldrig haft så mycket resor bokade i augusti vid den här tiden, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Idag är det även många som kan vara mer flexibla med sin semester och 40 procent uppger att man ändrat semesterperiod de senaste åren. Dels sprider man ut sin semester (18 procent) och gör fler resor (17 procent) dels är det jobbet som påverkar semesterperioden (19 procent). Men det är även många av de svarande som gått i pension och kan resa när de vill (26 procent).

Vi ser att det är de äldre som reser mest, inte bara i Sverige utan i hela Europa. Det är en grupp som kan spendera mer pengar och resa även utanför högsäsong. Vi ser även att fler vill resa på semester under tider då man tidigare inte kunnat resa och det är till stor del dagens teknik som gör det möjligt för oss att sköta arbetet på distans, säger Magdalena Öhrn.

Om Resepanelen:
Resepanelen är en kanal mellan reseintresserade och semesterarrangören Ving. Det är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. 7859 personer som är medlemmar hos Ving har svarat på frågor om res- och semestervanor. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät. Undersökningen genomfördes under maj 2013.

För bilder, besök gärna vårt bildarkiv: http://www.ving.se/bildarkiv

För ytterligare information, kontakta:
Magdalena Öhrn, informationschef Ving, magdalena.ohrn@ving.se, tel 0709-513 075