Tapas och grillad färsk fisk favoriter på utlandssemestern

Pressmeddelande   •   Jun 27, 2013 09:54 CEST

En viktig del av semesterresan är att ta del av det aktuella landets matkultur. Fler än 6 av 10 (63 procent) provar alltid på lokala specialiteter under semestern och i topp ligger spanska tapas. Det visar Vings undersökning Resepanelen där 7 859 personer svarat på frågor om semestervanor.

Spanska tapas är en matfavorit på utlandssemestern, följt av grillad färsk fisk och grekisk tzatziki visar Vings Resepanel. Förutom lokala specialiteter föredrar 2 av 10 restauranger med internationellt kök. 17 procent väljer gärna all inclusive där man kan välja mellan buffé eller á la carte och knappt 1 procent svarar att de vill äta på internationella snabbmatskedjor.

Mat är en viktig del av semesterupplevelsen och att gå ut och äta är en lyx som många unnar sig under semestern. Att prova på lokala rätter är inte bara gott utan är också ett bra sätt att lära känna ett land och en kultur, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Förutom att unna sig att gå ut och äta vill vi generellt ha det bättre än hemma när vi är på utlandssemester. Det uppger 55 procent av deltagarna i Vings Resepanel som svarar att det ingår i drömsemestern att ha det bättre än hemma. Man vill äta gott, bo bra och kunna unna sig saker som man inte gör hemma, som att ta massage.

Matfavoriter på semesterresan (Tre svarsalternativ möjliga)

1. Spanska tapas (41 procent)
2. Grillad färsk fisk (40 procent)
3. Grekisk tzatziki (34 procent)
4. Skaldjur (28 procent)
5. Souvlaki (25 procent)
6. Pastarätter (17 procent)
7. Kycklingsrätter (17 procent)
8. Turkisk kebab, meze och halloumi (11 procent)

Bild: tapasbuffé från Sunwing Resort, fotograf Pelle Lundberg

Om Resepanelen:
Resepanelen är en kanal mellan reseintresserade och semesterarrangören Ving. Det är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. 7859 personer som är medlemmar hos Ving har svarat på frågor om res- och semestervanor. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät. Undersökningen genomfördes under maj 2013.

För ytterligare information, kontakta:
Charlotte Hallencreutz, informatör Ving, charlotte.hallencreutz@ving.se, tel 0709-513 202

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 500 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i egna butiker och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med ca 200 anställda och cirka 600 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.