Turkiet sommarens vinnare hos Ving

Pressmeddelande   •   Jan 27, 2010 11:13 CET

Turkiet är ett mycket populärt sommarresmål hos Vings kunder även 2010 och har bokat 30 procent bättre i jämförelse med samma period förra året.

Samtidigt har volymen i Turkiet ökat med 30 procent mot förra sommaren, mycket tack vare tre nya resmål; Kemer, Beldibi och Camyuva. Sedan tidigare har Ving fem charterresmål i Turkiet: Side, Alanya, Antalya, Belek och Akseki.

De senaste fem åren har Ving utökat volymen till Turkiet med närmare 70 procent. Turkiet är idag efter Mallorca den största sommardestinationen, med avreseflyg fyra dagar i veckan under högsäsong. Redan nu är ett extraflyg från Arlanda insatt på höstlovet. Dessutom har tio av de regionala flygplatserna resor till Turkiet i sommar; Borlänge, Jönköping, Kalmar, Örebro, Karlstad, Kiruna, Luleå, Ronneby, Umeå och Visby.

Turkiet har ökat mycket i popularitet de senaste åren. Klimatet är stabilt och det blir varmt och skönt tidigt på våren och säsongen sträcker sig sedan ända in i slutet av oktober. Dessutom står sig den svenska valutan stark mot den turkiska liran vilket bidrar till att man som turist får mycket för pengarna.

På senare år har det också satsats mycket på högklassigt boende och idag finns snygga designhotell och lyxhotell på flera av resmålen, dessutom till en prisnivå som ofta ligger ca 20 procent lägre än jämförbar standard i övriga Medelhavsområdet.

– Hotellet är idag allt viktigare för våra resenärer, många väljer till och med hotell före resmål. Standarden på hotellen i Turkiet är mycket hög. Det finns många mycket bra familjehotell med stora, fräscha lägenheter, fina poolområden – inte sällan med egen vattenpark för barnen, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Önskas ytterligare information kontakta Magdalena Öhrn, informationschef på Ving, tel 0709-513 075

www.ving.se