Upptäck Mallorcas guldkorn med hyrbil

Pressmeddelande   •   Feb 20, 2013 15:07 CET

Många av Vings resenärer väljer att hyra bil under hela eller delar av sin semester och bortom allfartsvägarna på de stora charterdestinationerna går det att hitta många små trevliga guldkorn att utforska på egen hand. Populärast är det att hyra bil i Spanien och Grekland. På fem i topp-listan återfinns destinationerna Mallorca, Gran Canaria, Teneriffa, Kreta och Rhodos.

Allt fler av Vings resenärer väljer att boka en hyrbil under semestern. Medelhavsöarna Mallorca, Kreta och Rhodos samt Kanarieöarna Gran Canaria och Teneriffa toppar listan över de populäraste destinationerna att hyra bil på. Favoriten är Mallorca där det finns gott om pittoreska små bergsbyar, kulturella sevärdheter och vacker natur att krydda semestervistelsen med.

Vill man ha frihet att se sig omkring på egen hand och utforska omgivningarna på semestern är hyrbil ett mycket bra alternativ. Favoriten bland våra resenärer är Mallorca och det är lätt att förstå varför. Mallorca har ett varierat utbud och lockar med många trevliga utflyktsmål. Dessutom kan Mallorca bjuda på en hänförande vacker natur och små mysiga byar, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Mallorca är inte bara en av Vings populäraste sommardestinationer utan är även ett eldorado om man vill resa runt på egen hand. Det är också här som de flesta av Vings resenärer passar på att hyra bil. Ön har mycket att erbjuda och här finns allt från pittoreska konstnärsbyar och storstadspuls till dramatiska bergssluttningar, vackra badvikar och böljande jordbrukslandskap. Mallorca har många bra vägar, såväl stora och flerfiliga motorvägar som vackra serpentinvägar längs kusterna. Det är sällan långa avstånd till utflyktsmålen från charterresmålen och de flesta vägar är bra skyltade.

Vings bilguider

Vill man ha tips på trevliga utflyktsmål med hyrbil finns flera bra bilguider på Ving.se. För de mest populära hyrbilsdestinationerna, Mallorca, Gran Canaria och Teneriffa, finns även körguider med vägbeskrivningar från respektive destinations flygplats till de största turistresmålen.

Se Vings bilguider

Vings samarbete med Avis

Ving har ett över 30 år långt samarbete med biluthyrningsfirman AVIS och på Ving.se är det enkelt att boka till en hyrbil på sin resa fram till 7 dagar före avresa. I priset ingår bland annat fri körsträcka och stöldförsäkring. Väl på plats hämtas bilen ut direkt på flygplatsen eller vi närmaste hyrbilskontor.

Prisexempel

En vecka med mindre hyrbil typ A på Mallorca under perioden 1 april-15 juli samt 1 september-31 oktober 2013, 1500 kronor (exklusive självriskeliminering). Priset gäller enbart vid förbokning på Ving.se senast 7 dagar innan avresa.

För ytterligare information och högupplösta bilder, kontakta

Anna Hagberg, informatör Ving, anna.hagberg@ving.se, tel.0709-513 158

Tips på mysiga byar ochutflyktsmål på Mallorca

1.   Deía

Pittoreska Deía är en av Mallorcas bäst bevarade juveler och rankas ofta som en favorit bland frälsta Mallorcaresenärer. Byn ligger hisnande vackert på en bergskam på öns västkust och är både charmerande och bohemisk chic. Här finns flera bra restauranger, fina små hotell och trendiga boutiquer. En majoritet av byns invånare är antingen konstnärer eller författare och här har även flera celebriteter sina semestervillor.

2.  Valldemossa

Bortsett från Deía anses Valldemossa vara en av Mallorcas vackraste byar. De senaste åren har byn vuxit i popularitet och lockar idag gäster från hela världen. Byn ligger vackert insprängd mellan bergssluttningarna på Mallorcas västkust och härifrån är utsikten över bergsmassivet Tramuntana hänförande vacker. Några av de mest välbesökta sevärdheterna i Valldemossa är klostret och Chopinmuséet, som varje år lockar tusentals besökare till byn.

3.  Formentor

Formentor är Mallorcas nordligaste punkt. Härifrån kan man beskåda några av de vackraste vyerna på hela ön med den vackra bergskedjan Tramuntana i väst och de vackra stränderna och varierande landskapet i öst. Solnedgångarna från utsiktsplatsen ”Es Colomer” är dessutom något i särklass. Till Formentor tar man sig enklast via Puerto de Pollensa.

4.  Capdepera

I Capdepera finns Mallorcas mest imponerande fästning. Fram till 1800-talet var området runt Capdepera ett tillhåll för sjörövare. Befolkningen i Capdepera använde därför stadsmurarna för att skydda sig när piraterna kom upp från kusten i syfte att invadera och ödelägga staden.  Murarna och de fyrkantiga tornen, som byggdes på 1300-talet, är välbevarade och än idag kan man fascineras över den historia som väggarna bär på.

5.  Pollensa (Puerto de Pollensa)

Söder om Formentor ligger den fruktbara dalen Vall d´en Marc som var Mallorcas först befolkade område. I dalen ligger idag Pollensa. Pollensas mest välbesökta sevärdhet är kapellet El Calvario. En stentrappa med 365 trappsteg, som symboliserar årets alla dagar, leder upp till kapellet. Några kilometer bort vid havet ligger systerorten Puerto de Pollensa. Här kan man strosa runt längs strandpromenaden, ta en kaffe och beskåda folklivet. I Puerto de Pollensa finns dessutom en hamn där såväl små fiskebåtar som större segelfartyg kastar ankar.

6.  Ses Covetes/Es Trenc

Ses Covetes/ Es Trenc på Mallorcas sydkust lockar med öns vackraste strand. Här väntar vit finkornig sand och kristallklart vatten. Stranden är sällan överbefolkad och området, som är skyddat för bebyggelse, ligger helt orört.

7.  Cuevas Hams

Ett par kilometer utanför Porto Cristo, på Mallorcas östkust, ligger de imponerande droppstensgrottorna Cuevas Hams. I grottorna finns fascinerande stalaktiter som är vackert belysta och här finns det även möjlighet att njuta av klassisk musik från en roddbåt som kommer in på den undergjordiska sjön. Rundturer i grottorna arrangeras regelbundet.

8.  S’Albufera

Mallorca kan stoltsera med flera vackra naturområden. Ett av dessa är naturskyddsområdet S’Albufera, på öns norra sida, som stäcker sig över ett cirka 2000 hektar stort våtområde. Här finns över 1500 olika växtarter och mer än 250 olika fågelarter. Till S’ Albufera tar man sig enklast via Alcudia.

9.  Manacor

Mallorcas näst största stad Manacor är känd för att producera några av världens bästa konstgjorda pärlor. Pärlbutiken Majorica är ett välbesökt utflyktsmål, såväl för turister som för Mallorcaborna själva. Vid ett besök kan man ta del av tillverkningen och passa på att köpa med sig en fin souvenir hem.

10.  Finca Son Bordils

Finca Son Bordils är Mallorcas äldsta vinbodega och är ett utmärkt utflyktsmål för den vinintresserade. Den gamla bodegan byggdes 1433 och än idag framställs vinet enligt samma tradition som förr. Finca Son Bordils ligger några kilometer utanför Inca, som ligger mellan Alcudia och Palma. Adress, Carretera Inca  Sineu.

Ving är Sveriges största researrangör med resor till fler än 500 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i egna butiker och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med ca 200 anställda och 660 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.