Vi älskar valfrihet men vill ha hjälp att välja rätt

Pressmeddelande   •   Maj 16, 2014 11:43 CEST

Människor ställs idag inför fler val än någonsin tidigare och resebranschen är inget undantag. Idag efterfrågar kunderna möjlighet att paketera sin egen semesterupplevelse, det som passar för just den här resan. Semesterrapporten redogör för tre övergripande spaningar på temat:

1) Vi älskar valfrihet men vill ha hjälp att välja rätt

Valmöjligheterna blir bara fler och fler inom alla områden, inte minst resor. Även om den ökade valfriheten uppskattas av de flesta betyder det däremot inte att det har blivit lättare att välja. Risken att välja ”fel” ökar i samma takt. Mycket pekar på att vi både nu och framöver kommer att behöva hjälp att välja, antingen av en person eller genom en tydligare struktur och sortering av de olika valmöjligheter vi har att ta ställning till.

2) Fler valmöjligheter skapar större reslust

Större valfrihet innebär också större inspiration. När vi får mer att välja mellan ökar vår lust att resa, och lusten att sy ihop vår resa själva. Likheten med andra branscher är slående: ju större utbud, desto mer inspireras vi att konsumera. Ofta slutar det ändå med att vi väljer att köpa det vi alltid brukar köpa.

3) Min resa visar vem jag är

Resor är både status- och identitetsskapande. Valet av semesterresa visar vem jag är och vem jag signalerar att jag vill vara. Resmålet i sig är idag mindre viktigt än de unika upplevelser jag kan vara med om när jag väl är på plats. Eller ännu hellre: vilken story jag har att berätta när jag kommer hem.

– Under årens lopp har vi på Ving gått från att vara en renodlad charterarrangör till att idag kunna erbjuda våra kunder ett närmast oändligt antal valmöjligheter när de reser med oss, säger Magnus Wikner, koncernchef på Thomas Cook Northern Europe, där Ving ingår.

– Spaningarna visar att vi älskar valfriheten, men samtidigt är vi rädda att göra fel val och då behöver vi hjälp att välja, t ex hotell och resmål som passar för mina behov. Här kan reserådgivaren, som uppfattas som trovärdig, bidra med sin expertis. Samtidigt gör den ökade valfriheten att reslusten ökar, vilket tvingar oss i branschen att ständigt utöka vårt utbud med attraktiva resmål och hotell, fortsätter Magnus Wikner.

– Det ligger en hel del status i att resa. Inte att resa i sig, utan snarare vad vi gör under resan. Vi söker individuella upplevelser, oavsett om det handlar om att ligga i en solstol och läsa böcker, umgås med familj och vänner, träna eller få en unik upplevelse på den där restaurangen som ingen annan hittade till, avslutar Magnus Wikner.

Semesterrapporten bygger på en mängd interna och externa undersökningar. För att ge ytterligare tyngd åt rapporten kallade Ving dessutom till ett Advisory Board, där en samling kloka människor inom olika branscher och områden fick diskutera olika aspekter på resande och semester. Bland deltagarna fanns namn som Helene Benno, generalsekreterare MinStoraDag, Mats Lundqvist, Ipsos, Bo Svensson, Etour, Marie Söderqvist, VD Livsmedelsföretagen och privatekonomen Annika Creutzer. Undersökningarna och diskussionerna ledde fram till att tre tydliga semesterspaningar kunde urskiljas.

Klicka här för att få tillgång till hela Semesterrapporten, en filmad intervju med Magnus Wikner och infographic att ladda ner: http://www.ving.se/infographics/semesterrapporten

Bilder finns på www.ving.se/bildarkiv

Önskas ytterligare information kontakta Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075 eller Magnus Wikner, tel 0709-513077.