Vi delar semesterbilder så in i Norden

Pressmeddelande   •   Feb 23, 2016 11:03 CET

Det är populärt att berätta om sina semesterupplevelser i sociala medier, men det är skillnader i hur vi delar med oss i de nordiska länderna. Svaren från 35 000 reseintresserade konsumenter i Sverige, Norge, Danmark och Finland visar att Facebook är överlägset störst. Men många väljer även en av- och nedkopplad semester, inte minst i Danmark där över hälften väljer att stänga av sociala medier under semesterresan.

Ving har tillsammans med sina systerföretag i Norden, Ving i Norge, Spies i Danmark och Tjäreborg i Finland, ställt frågor om användandet av sociala medier under semestern och svaren visar på skillnader mellan länderna. Facebook är den största kanalen i alla fyra länderna men i Danmark är det mejlen som hamnar på andraplatsen medan svenskarna föredrar Instagram, norrmännen Snapchat och finländarna WhatsApp. Men det finns även de som är helt nedkopplade på semestern, främst i Danmark men även många svenskar.

- Semesterbilder är härliga att dela och Ving har väldigt många följare i sociala medier, inte minst på Instagram. Jag är nog som de flesta svenskar och använder främst Facebook men delar gärna bilder även på Instagram, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

FinlandSverigeNorgeDanmark
Instagram12,3 %28,0 %24,2 %7,5 %
Facebook47,9 %51,6 %59,6 %38,7 %
Twitter2,2 %1,3 %1,3 %0,6 %
E-post26,9 %10,6 %14,5 %16,5 %
WhatsApp34,6 %6,5 %3,5 %1,5 %
Snapchat1,3 %4,0 %28,6 %4,6 %
Andra sociala medier1,1 %2,2 %1,8 %1,6 %
Stänger av sociala medier på   semestern29,7 %34,7 %26,0 %50,2 %

Ving är den svenska researrangör som har flest följare både på Instagram (28 000) och på Facebook (254 000). Även på Twitter och Youtube är det många som följer Ving och maskotarna Lollo & Bernie är favoriter hos unga Youtube-tittare vilket närmare 11 miljoner visningar av Lollo & Bernies dansskola visar!

Om undersökningenUndersökningen: Resepanelen är genomförd i december 2015/januari 2016 av Ving Sverige, Ving Norge, Spies i Danmark samt Tjäreborg i Finland. Sammanlagt har 35 000 respondenter svarat, varav 6 000 i Sverige, 7 000 i Finland, 8 500 i Norge samt 13 000 i Danmark. Resepanelen är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gället semester, resor och andra närliggande frågor. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät.

För bilder, besök gärna Vings bildarkiv:http://www.ving.se/bildarkiv

Önskas ytterligare information kontakta: Magdalena Öhrn, informationschef Ving, magdalena.ohrn@ving.se  telefon 0709-513075.

Facebook51,6 %
Twitter0,6   %
Andra sociala medier1,6   %
Stänger av sociala medier50,2   %

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i butik och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med cirka 200 anställda och cirka 700 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.