Ving använder 360°-filmer för att visa upp sina resmål

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2015 10:35 CEST

Som första semesterresearrangör i Sverige lanserar Ving 360°-filmer på YouTube. I de första filmerna kan man virituellt se sig om i London och New York, två av Vings mest populära Cityresmål.

Betydelsen av internet och speciellt mobilanvändandet, inom resebranschen, har de senaste åren vuxit och Ving säljer idag fler än 70 procent av sina resor via Ving.se. För dagens konsumenter startar drömmandet inför semestern när man surfar runt på webben.

- Det här året har vi sett en enorm tillväxt när det både gäller mobila sessioner och köp via smartphones på Ving.se. Tillväxten inom den mobila försäljningen har ökat med imponerande 123 procent under det senaste året, jämfört med det förra, förklarar Catarina Arvén, webbansvarig på Ving.

Med hjälp av YouTube lanserar Ving 360°-filmer från två cityresmål. Med 360° videoteknologi kan kunderna virtuellt se sig runt i New York och London. De kan utforska och uppleva resmålen och även förflytta sig inom sammanlagt 16 olika filmklipp i filmerna. Den virtuella 360° -filmkampanjen är den första av sitt slag i Sverige.

- Vi testar hela tiden nya sätt att marknadsföra våra resor och visa upp våra resmål. Med hjälp av våra nya filmer kan alla som är intresserade få en bra bild av hur det verkligen ser ut, förklarar Catarina Arvén, webbansvarig på Ving.

Den bästa upplevelsen av 360°-filmerna får man via mobiltelefonen. Snurra, vrid och rikta mobilen åt olika håll och man får se nya vyer över platsen.

För ytterligare information och bilder, kontakta: Catarina Arvén, webbansvarig Ving, tel 08-5551 3237, catarina.arven@ving.se

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 400 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och
hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i egna butiker och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med ca 180 anställda och cirka 650 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den