Ving etikmärker hotell i samarbete med Travelife

Pressmeddelande   •   Feb 11, 2010 10:54 CET

Travelife hjälper företag inom reseindustrin att införa riktlinjer och mätsystem för hållbar turism. Sedan några år arbetar Thomas Cook i England med Travelife. Nu införs riktlinjerna inom Thomas Cook Northern Europe där Ving Sverige ingår.

Travelife är ett omfattande program för hållbar turism och det ligger helt i linje i vår strävan att bli ett av de företag som ligger längst fram. Särskilt viktigt för oss har varit att revisionerna görs av Travelifes oberoende revisorer och inte, som sker i många fall, av egen utbildad personal, säger Peter Grandell, vd för Hotels & Resort inom Thomas Cook Northern Europe.

Riktlinjerna innehåller miljöpunkter samt frågor som t ex ansvar gentemot anställda i form av anställningsavtal, minimilöner, reglerad arbetstid, rätt till fackanslutning. Anslutna företag i Travelife ska också bidra till samhället genom att anställa lokalt, anlita lokala leverantörer samt marknadsföra det lokala affärslivet. Därutöver motverka barnarbete och barnsexhandel.

Att kontrollerna görs av oberoende revisorer är en mycket viktig komponent, en annan fördel är att Travelifes system är webbaserat och enkelt att jobba med. Därmed är det också enkelt att löpande följa upp resultaten internt i företaget.

Vi hoppas och tror att implementeringen ska gå snabbt. På miljöområdet har vi redan kommit långt då Sunwinghotellen arbetar med EU’s Ecolabel och SunGarden med vårt eget 50-stegsprogram. Båda programmen ligger mycket nära Travelifes kriterier. Fördelen med Travelife är att även andra viktiga frågor inom hållbar turism nu finns i ett gemensamt mätverktyg med miljö, fortsätter Peter Grandell.

I första steget omfattar Travelife de egna förädlade produkterna, Sunwing Resort, SunGarden och Sunprime Resorts, totalt 35 hotell. Målet är att samtliga hotell ska ha fått märkningen under 2010.

Redan nu har Sunwing Resort Fañabé på Teneriffa uppnått den högsta nivån, guld, mycket tack vare Thomas Cooks långa miljöengagemang och att hotellet redan är certifierat med EU’s Ecolabel. Sunwinghotellen kommer arbeta parallellt med Travelife och Ecolabel.

I år gör vi en ny revision av EU-Ecolabel för Sunwing Resort då de nuvarande licenserna på våra sju märkta hotell går ut. Märkningen är den hårdaste miljöcertifieringen som finns för hotell idag och vi var först med att få den redan 2003.  Kriterierna uppgraderades hösten 2009 därför görs en ny revision för de Sunwing som haft märkningen, dessutom tillkommer Sunwing Resort & SPA i Alcudia på Mallorca. Senast i höst ska alla Sunwing på nytt vara licensierade igen, avslutar Peter Grandell.

Ving Sverige stödjer även ECPAT och har antagit deras uppförandekod för researrangörer mot barnsexhandel. Därutöver stödjer vi SOS Barnbyar samt bidrar i en mängd socialt eller miljömässigt lokala projekt på olika resmål.

Om Travelife

Travelife är grundat av europeiska researrangörer och tillhandahåller riktlinjer och mätsystem i syfte att bidra till förbättringar inom miljö och socialt ansvar i resebranschen. Medlemsföretaget implementerar självständigt Travelifes riktlinjer utifrån en särskild handbok. Det finns tre nivåer i Travelifes märkningssystem - brons, silver och guld. Vartefter hotellen kan bocka av utifrån handbokens kriterier kan man också uppgradera sig nivå för nivå. Själva märkningen tilldelas efter revision utförd av Travelifes inspektörer.

För ytterligare information, kontakta:

Peter Grandell, vd för Resorts & Hotels, tel 0709-513157 eller peter.grandell@thomascook.se

Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075 eller magdalena.ohrn@ving.se

Mer information om Travelife finns på http://www.its4travel.com/