Ving släpper upp charterresorna rekordtidigt inför sommaren 2014

Pressmeddelande   •   Jun 12, 2013 09:27 CEST

NYHET: CHARTER TILL IBIZA

Imorgon släpper Ving närmare hälften av nästa sommars charterresor till försäljning. Då finns Vings egna hotell Sunwing Family Resort, Sunprime Hotels och Family Garden samt de mest omtyckta hotellen och resmålen bokningsbara på Ving.se. Den stora resmålsnyheten till sommaren 2014 blir spanska Ibiza.

- Vi ser en trend att många kunder vill boka allt tidigare, redan uppemot ett år i förväg. Särskilt de som vill försäkra sig om att få tag i de bästa familjerummen och de som reser i större sällskap, t ex tre generationer tillsammans. Därför släpper vi resorna till nästa sommar rekordtidigt i år, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Högsommaren är den period då trycket på att resa iväg brukar vara som högst. För de som vill säkra semestern gäller det därför att vara ute i god tid. Boendet är en av de viktigaste parametrarna när svenskarna bokar sin charterresa. Därför släpper Ving de egna förädlade hotellen Sunwing Family Resorts, Sunprime Hotels och FamilyGarden upp till försäljning redan nu samt ett antal andra omtyckta hotell. Det är resor till Mallorca, Turkiet, Kreta, Rhodos, Cypern, Kroatien, Gran Canaria, Teneriffa och Egypten som släpps upp i första omgången. Resterande program släpps upp till försäljning vartefter det blir färdigt under sommaren.

Nyhet: Ibiza – nu även för familjer
Mallorca har i decennier älskats av svenska semesterfirare och nu satsar Ving på ytterligare en av ögruppen Balearernas vackra semesteröar - Mallorcas mytomspunna lillasyster Ibiza. Ön är känd som en trendig ö för de som reser utan barn, men på senare år har allt fler familjehotell öppnat på Ibiza med fantastiska lägen vid de fina stränderna, det gör ön attraktiv för familjer som kanske varit på Mallorca eller andra Medelhavsresmål några gånger och vill uppleva något nytt.

Ibiza är en ö i Medelhavet tillhörande ögruppen Balearerna, dvs samma ögrupp som Mallorca ingår i. Ön är 572 km² och det bor närmare 150 000 invånare där. Den har en lång historia men har tillhört Spanien sedan 1300-talet.

Numera är den största inkomstkällan turismen och ön är känd för sitt nattliv med trendiga nattklubbar och shopping för alla smaker, särskilt i Ibiza stad som även bjuder på medeltidsgränder och marknader. Det finns dock mycket mer att upptäcka, inte minst de långa, långgrunda sandstränderna och idag är det mindre party och mer lounge än tidigare. Ibiza bjuder dessutom på ett stort restaurangutbud, allt från tapasställen till trendiga ställen och mycket bra viner.

Ving kommer ha något för alla smaker med hotell i San Antonio på västkusten, Santa Eulalia och Playa den Bossa på östkusten. I programmet kommer det även att finns ett Family Garden på den lugna och idylliska nordkusten. För dem som vill uppleva Medelhavets svar på karibiska stränder erbjuds också grannön Formentera som enkelt nås med båt på ca 30 minuter.

Det blir avgångar från Stockholm, Göteborg och Köpenhamn under perioden maj till och med oktober 2014. Resorna blir bokningsbara under senare delen av juli denna sommar.

Ökning från regionala flygplatser
Efterfrågan på att kunna flyga från sin lokala flygplats är fortsatt hög och därför görs en satsning på nya resmål från flera avreseorter. Från och med nästa sommar blir det möjligt att flyga till Grekland och Kroatien från fler regionala flygplatser, det blir även volymökningar till befintliga resmål. Sammanlagt handlar det om en 25 procentig volymökning.

- Lokalflygplatserna är mycket viktiga för oss och det känns roligt att vi kan fortsätta att erbjuda våra gäster ute i landet smidiga flyglösningar från hemorten, säger Magdalena Öhrn, informationschef Ving.

Vings sommarresor 2014 finns under följande länk imorgon torsdag: http://vingse/sommarresor-2014
Bild från Ibiza stad, fotograf Nicolas Pitt

För ytterligare information, kontakta: Charlotte Hallencreutz, informatör Ving, charlotte.hallencreutz@ving.se, tel 0709-513 202

Ving är Sveriges ledande researrangör med resor till fler än 500 resmål i över 50 länder. Ving arrangerar charterresor, flexibla paketresor med reguljärflyg och säljer även enskilda flygbiljetter och hotellövernattningar till den som vill resa på egen hand. Resorna säljs via internet, telefon, i egna butiker och i utvalda resebyråer över hela landet. Ving ingår tillsammans med Globetrotter i Ving Sverige AB med ca 200 anställda och cirka 600 000 resenärer årligen. Ving Sverige AB ingår i den internationella resekoncernen Thomas Cook Group plc som är noterad på London-börsen.