Vings cityresor till några av världens bästa julmarknader

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2012 16:01 CEST

Det är högt tryck på cityresor hos Ving i höst och gillar man julpynt, julmarknader och att göra sin julshopping utomlands är bästa tiden att besöka någon av de stora metropolerna i december.

Här har vi samlat tips på några utvalda julmarknader i de sex storstäderna Berlin, London, Prag, Paris  New York och Wien.

Berlin

Den största och populäraste marknaden ligger vid kyrkan Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche. Kyrkan bombades under andra världskriget och i dag hålls julmarknaden vid kyrkoruinerna. Lagom till första advent är torget Breitscheidplatz smyckat med juldekorationer och belysning. På marknaden finns 170 julstånd där man kan köpa juldekorationer, leksaker, lokala matvaror, smycken, träskulpturer och konsthantverk. Och för den som vill värma sig finns varm choklad, glögg och punsch. Plats: Kaiser Wilhelm Gedächtniskirche, Breitscheidplatz., 21 november till 24 december, 2012.

Ekologisk julmarknad på Kollwitzplatz

För den som är intresserad av ekologiska produkter finns en ekologisk julmarknad på Kollwitzplatz. Här säljs julens läckerheter tillverkade av ekologiska råvaror, samt hantverk. Julmarknaden är öppen på söndagar 2-23 december.

Mer information om julmarknader i Berlin finns här: http://www.visitberlin.de/en

Prisexempel flyg och hotell

Avresa 29/11 med boende 3 nätter på Amary City Residence (VVV), del i dubbelrum inkl frukost. Pris från 2 926 kr per person.

London

Trafalgar Square anses vara Londons hjärta med en av de finaste julgranarna i staden och dessutom en gåva från Norge som tack för hjälpen under andra världskriget. Granen tänds den 6 december. Under perioden 11-22 december sjunger olika körer julsånger på Trafalgar Square och på nyårsafton är det fullt av folk på torget som firar in det nya året. Annars är ett besök på Harrods eller Fortnum & Mason fantastiskt stämningsfullt kring jul, även om det självklart är mycket folk. Julmarknader finns det riktigt gott om i London. Nedan några exempel.

Angels Christmas Market i Hyde Park Winter Wonderland. Här finns julmarknad med hantverk och diverse matprodukter. Här finns också massor av nöjen såsom cirkus, skridskobana, karuseller och berg-och-dalbanor. Öppnar i slutet av november och pågår till januari.

Real Food Christmas Market den 14-16 och 20-23 december. London's Southbank. Här ska man handla på sig gourmetmat och andra tillbehör som hör julen till. Southbank Centre, Belvedere Road, London, SE1 8XX, UK.

Julsånger i St Paul's Cathedral

Inget ger väl så mycket julstämning som engelska ”christmas carols”. I St Pauls Cathedral bjuds det på julsång varje dag under perioden 25 november till 24 december. Tiderna för konserterna publiceras på hemsidan http://www.stpauls.co.uk/. St Paul's Churchyard, London, EC4M 8AD.

Tips på fler julmarknader i London finns här: http://www.christmasinlondon.net/ Prisexempel flyg och hotell

Avresa 10/12 med boende 2 nätter på hotell President (VVV) med del i dubbelrum med kontinental frukost. Pris från 2.250 kr per person.

Prag

Julen är en stor begivenhet i Tjeckien och i Prag kan man få många kulturella upplevelser som konserter och teaterföreställningar, och självfallet finns det julmarknader i Prag varav den största hålls på torget i gamla stan. Det idylliska kullerstensbelagda torget i barockstil passar perfekt in i en vacker jul- och vintermarknad, särskilt om det ramas in av mycket snö som stämningdhöjande effekt. Julmarknaden äger rum varje dag under perioden 1 december till 6 januari. Gamla stan och Wenceslas Square.

Prisexempel flyg och hotell

Avresa 10/12 med boende 2 nätter på Olympik Tristar (VVV), del i dubbelrum inkl frukostbuffé. Pris från 1.737 per person.

Paris

Den franska huvudstaden erbjuder ett antal "traditionella" julmarknader - Les Marches de Noël med ett brett utbud av konst och hantverksprodukter samt lokala specialiteter och speciella gastronomiska läckerheter för julbordet. De viktigaste julmarknaderna i Paris ligger på Champs Elysées; Christmas Village – (16 november, 2012 - 7 jan 2013) i 6: e arondissement i Saint Germain des Prés, Tomtens by, (från 6 december 2012 till och 2 januari 2013), och St. Sulpice (från 10 december - hantverk och traditioner). Andra finns på i Trocadero Gardens (13-30 december 2012) Montparnasse, Gare de l'Est och Place de la Nation (5 - 30 december 2012).

Julmarknad i Montparnasse Tower

Den som är intresserad av franska delikatesser ska inte missa den här marknaden framför Gare

Montparnasse i Montparnasse Tower. Den öppnar i början av december. Ta Metron till Montparnasse Bienvenue.

http://goparis.about.com/od/events/tp/Christmas_Paris.htm (uppdateras i mitten av oktober)

Prisexempel flyg och hotell

Avresa 14/12 med boende 2 nätter på hotell Ambassadeur (VVV) med del i dubbelrum inkl frukost. Pris från 2.797:- /vuxen

New York

New York är en fantastisk stad att vistas i och att få chansen att insupa julstämning här är magiskt. Vi har listat fem saker som man inte ska missa i jultider.

1. Rockefeller Center

Rockefeller Center är en av de mest berömda sevärdheterna i New York. Och särskilt till jul då de har en enorm julgran som tänds under en stor ceremoni. Granen tänds onsdagen den 28 November 2012 och i år firar ceremonin 80-år. Här kan man åka skridskor, eller göra ett besök på Rockefeller Centers sevärdhet Top of the Rock, varifrån man kan se hela Manhattan och få riktigt fina bilder på

Central Park, Chrysler Building, Brooklyn Bridge och Empire State Building. http://www.rockefellercenter.com

2. Julmarknaden vid Bryant Park

Det senaste decenniet har man kunnat gå på julmarknad i Bryant Park. Här säljs konsthantverk, smycken, leksaker mm. Även här kan man åka skridskor, äta och fika och se olika happenings. Öppet mellan 26 oktober och 6 januari. http://gonyc.about.com/od/christmasshopping/tp/holiday_markets.htm

3. Macy’s julskyltning

Varuhuset Macys är berömt för att ha den finaste julskyltningen i New York som består av två teman varav det ena temat är återkommande varje år och kommer från den klassiska julfilmen Miracle on 34th Street. Det andra temat är alltid hemligt. Macys är New Yorks största varuhus. http://www.macys.com/.

4. Radio City Music Halls julshow

Radio City Music Hall har sedan 1932 kört julshowen ”The Rockettes – Radio City Christmas Spectacular”. Showen visas mellan 9 november och 30 december 2012 och är ca 90 minuter lång. http://www.radiocitychristmas.com/85rox.html

5. The Metropolitan Museum of Art

Varje år i december pyntar The Metropolitan Museum of Art sin Medieval Sculpture Hall. En stor julgran pyntas i barock stil med italienska juldekorationer. Ta med hela familjen till ett av världens finaste konstmuséer. http://www.metmuseum.org/.

Prisexempel flyg och hotell

Avresa: 6/12 med boende på Hudson Hotel (VVVV), 3 nätter, del i dubbelrum. Pris från 8 613 kr per person.

Wien

Varje stadsdel, med lite självaktning, har minst en julmarknad. De varierar en hel del i sitt utbud vilket gör dem extra roliga att besöka.

Wien Town Hall - Rådhusparken

Det här nog den största och mest kända av julmarknaderna. Hela parken är fylld med dekorationer och det finns hur många torgstånd som helst med allt från julgranskulor, leksaker, hantverk till brända mandlar. Här finns sagohus och ponnyridning för barnen. Ett eget postkontor, som bara finns under den här tiden och som till och med har en egen poststämpel vilket filatelister brukar uppskatta. Här är det livligt och mycket att titta på. Pågår 13 November - 24 December och är öppen varje dag.

Schönbrunn

Här är utbudet sofistikerat, elegant och något dyrare men med utsökta hantverk. Här kan man köpa en jättegod soppa som serveras i en urgröpt, stor fralla. Gott och värmande. Pågår 19 November - 26 December framför slotted Schönbrunn.

Karlsplatz

Exklusivt, bohemiskt hantverk. En del saker är lite dyrare men de är fantastiska hantverk. Bland annat smäckra silverarbeten och träsniderier. Pågår 23 november - 23 december, öppet mellan 12.00-20.00.

Mer information om julmarknader i Wien finns här:

Prisexempel flyg och hotell

Avresa 7/12 med boende på Austria Trend Hotel Messe, 2 nätter med del i dubbelrum inkl frukost. Pris från 2.240 kr per person.

För ytterligare information och högupplösta bilder, kontakta

Magdalena Öhrn, informationschef Ving, magdalena.ohrn@ving.se, tel.0709-513 075.