Vings egna familjehotell Sunwing Resorts tar bort odlade jätteräkor från menyn

Pressmeddelande   •   Okt 01, 2012 13:40 CEST

– Jätteräkorna är en miljöbov och därför har vi valt att ta bort dem från menyerna, säger Peter Grandell, VD för Resorts & Hotels inom Thomas Cook Northern Europe, som bl a driver Sunwing Resorts.

Det vanligaste är att jätteräkorna kommer från Sydostasien där de odlats i stora bassänger. För att göra plats för bassängerna skövlar företagen livsviktig mangroveskog. Fiskar och andra skaldjur som lever i skogen försvinner eller dör. Lokalbefolkningen som tidigare kunde livnära sig på fisket lämnas utan försörjningsmöjligheter.

– Vi har alla ett ansvar för miljön, och det finns annat som smakar gott som man kan äta på våra restauranger, avslutar Peter Grandell.

Vings nya familjehotell i Egypten, Sunwing Waterworld Resort Makadi Beach, öppnar idag och målet är att jätteräkorna försvinner från hotellmenyn under hösten.

Önskas ytterligare information kontakta Magdaelna Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075 eller Peter Grandell, VD Resorts & Hotels, tel 0709-513157.