Vings flygbolag Thomas Cook Airlines certifierat enligt ISO 14001

Pressmeddelande   •   Feb 09, 2011 10:28 CET

Vings eget flygbolag Thomas Cook Airlines Scandinavia är ett av de fåtal flygbolag i världen som nu har miljöcertifierats enligt ISO 14001. Flygbolaget har gått ett steg längre än andra och har precis tilldelats den blå miljöstämpeln för all sin verksamhet, både i luften och på marken.

Det är företaget Bureau Veritas som de senaste åren har analyserat flygbolagets miljöarbete. De senaste 15 åren har flygbolaget arbetat aktivt för att begränsa påverkan på miljön. 2001 var flygbolaget, som är Nordens största charterflygbolag, först med att införa källsortering av avfallet under själva flygningarna. I dag återanvänds allt aluminium från dryckesburkar. Övrigt avfall skickas vidare för återvinning på lokala kraftverk. Samtidigt har flygbolaget minskat avfallsmängden ombord med 75 procent på 10 år.

– Ett flygbolags största miljöpåverkan kommer naturligtvis från bränsleförbrukningen. Sedan år 2000 har vi minskat koldioxidutsläppen med cirka 22 procent. Det förbrukas cirka 237 liter bränsle per passagerare under en av våra flygningar från Stockholm till Thailand. Reguljärflyget förbrukar normalt 300 liter per passagerare för samma resa, säger Kim Houmark Hansen, miljöchef på Thomas Cook Airlines Scandinavia.

Charterflygbolaget släpper alltså ut cirka 25 procent mindre koldioxid per passagerare vid en identisk flygning. Det beror på att man har fler stolar i flygplanen samt att de utnyttjas bättre.

– 93 procent av våra flygstolar är bokade på årsbasis medan de flesta reguljärflyg bara lyckas utnyttja sju av 10 flygstolar, berättar Kim Houmark Hansen.

Sedan 2007 har flygbolagets moderbolag Thomas Cook Northern Europe, som även Ving är en del av, klimatkompenserat alla tjänsteresor.  Pengarna har bl.a. använts för inköp av solpaneler som nu står för uppvärmningen av swimmingpoolerna på Sunwing Resort & Spa Alcudia på Mallorca.

Kompensationsbeloppet för 2009 som uppgick till 1,5 miljoner kronor har använts för att få flygbolaget miljöcertifierat enligt ISO 14001. Av 80 flygbolag i resebranschen har Thomas Cook Airlines fått motta Danish Travel Awards särskilda miljöpris för sitt målinriktade arbete för att begränsa koldioxidutsläppen, genom bl.a. gröna inflygningar, samt för att minska buller.

För ytterligare information:

Miljöchef Kim Houmark Hansen, tfn + 45 21 72 22 33 eller  Kim.Houmark.Hansen@thomascook.dk

Magdalena Öhrn, informationschef Ving, tel 0709-513075 eller magdalena.ohrn@ving.se

Pressbilder finns att hämta här: