Vings semesterrapport: – Viktigare vad vi upplever på semestern, än vart vi reser

Pressmeddelande   •   Jul 31, 2013 09:51 CEST

Upplevelser på semestern är en växande trend, mycket viktigare än vart man ska resa – resandet har gått ”från vart till ”vad”. Och det viktigaste när man väljer resmål är att det finns något att uppleva på plats, även om upplevelsen är individuell. Det visar både Vings Resepanel, Semesterrapporten och annan forskning.

Semesterrapporten är en spaning som sammanfattar de semestertrender som Ving kan se just nu. En av trenderna är ”från vart till vad”, att det är viktigare vad vi upplever på semestern än vart vi reser.

I takt med att människor blir mer och mer resvana, börjar resandet gå från ”vart vill du resa?” till ”vad vill du göra?”

Många söker individuella upplevelser, oavsett om det handlar om att ligga på en solstol och läsa böcker, umgås med familj och vänner, träna eller att få en unik upplevelse på den där restaurangen som ingen annan hittade till, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Färska siffror från Svensk Privatresebarometer 2013 styrker tesen om upplevelser som en växande trend. I undersökningen svarade 48 procent att det viktigaste när man väljer resmål är att det finns något att uppleva på plats.

I Vings Resepanel ställdes frågan om vad man upplever som viktigt under semestern, utöver själva resmålet. Det visade sig att hela 59 procent av de tillfrågade kan tänka sig att resa dit många reser, bara de kan skapa sin egen unika upplevelse. 57 procent uppgav att det är viktigare vad som finns att uppleva på semestern än vart de åker. 37 procent anser att hotellet är viktigare än resmålet och 32 procent ansåg det som viktigt att få göra något som ingen annan gör under semestern.

Hela Semesterrapporten kan laddas ner här:

Bilder finns här: http://www.ving.se/bildarkiv

Om Resepanelen:

Resepanelen är en kanal mellan reseintresserade och semesterarrangören Ving. Det är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. 7859 personer som är medlemmar hos Ving har svarat på frågor om res- och semestervanor. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät. Undersökningen genomfördes under maj 2013.

Önskas ytterligare information, kontakta

Anna Hagberg, informatör Ving, tel 0709-513158