Vings Semesterrapport visar: Service kan vara digital eller personlig – men den ska vara snabb

Pressmeddelande   •   Jul 16, 2013 09:39 CEST

Den personliga servicen på semesterresan är inte på utdöende, men kraven på servicen förändras. Den kan lika gärna vara digital som personlig, men det ska gå snabbt. De flesta som vill ha personlig service på semesterresan är kvinnor och äldre, men även yngre, upp till 24 år, tycker att personlig service är viktigt. Det visar både Vings Resepanel, Semesterrapporten och annan forskning.

Semesterrapporten är en spaning som sammanfattar de semestertrender som Ving kan se just nu. En av trenderna är ”Personlig service – här och nu”. Fler och fler människor vill ha omedelbar behovstillfredsställelse och då förändras våra krav på service.

– En tydlig trend är att allt fler säger att de inte behöver träffa en fysisk person, det går lika bra att ringa ett telefonsamtal för att få hjälp. När det gäller äldre gäster finns det däremot många som fortfarande föredrar att prata med någon ansikte mot ansikte. För dem känns det kanske inte lika naturligt att gå in på webben eller skicka ett sms för att få svar, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

I YouGovs undersökning Sixth Sense Travel visade sig att 35 procent uppger att de följer reseföretag i sociala medier för att få mer service och snabba svar på sina frågor.

Vings Semesterrapport visar att det viktigaste med den personliga servicen är att den är personlig på riktigt, inte ”proffs-personlig”.  Servicen måste kännas individuell. I och med det ökar också kraven på reseföretagens personal på plats. De ska ha god lokalkännedom, ge individuell service och kunna läsa av vilken typ av service varje enskild gäst har behov av.

I Vings Resepanel från maj 2013 uppger 34 procent av de 7 859 som svarat på undersökningen att de väljer Ving för att servicen är bra. På frågan om vilken typ av service man helst vill ha ligger skriftlig information och tips om resmålet i topp med 70 procent. Därefter följer en person som man kan nå via e-post och sms (53 procent), någon att kunna ringa dygnet runt (50 procent), personlig service (50 procent), en person som kan ge tips och berätta om lokala förhållanden (47 procent) och slutligen en person som kommer till hotellet några gånger i veckan (31 procent). 43 procent uppger att de inte behöver någon service alls.

Behovet av service skiljer sig dock mellan åldersgrupper och kön. Kvinnor tycker i större utsträckning än män att det är viktigt med personlig service. De som tycker att det är viktigast med personlig service är åldersgruppen 55 år och äldre samt, kanske lite förvånade, ungdomar upp till 24 år.

Hela Semesterrapporten kan laddas ner här:

Om Resepanelen:

Resepanelen är en kanal mellan reseintresserade och semesterarrangören Ving. Det är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester,
resor och andra närliggande frågor. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. 7859 personer som är medlemmar hos Ving har svarat på frågor om res- och semestervanor. Urvalet är ett s.k. bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät. Undersökningen genomfördes under maj 2013.

Önskas ytterligare information eller högupplösta bilder, kontakta

Anna Hagberg, informatör Ving, tel 0709-513158.