Daniel Esberg från Sigva kan vinna Hamburger-SM 2012

Finalen i Sveriges godaste tävling äger rum på Stora Scenen den 1 juni 2012 i Kungsträdgården, i samband med Smaka på Stockholm. Tävlingen arrangeras av Max Hamburgerrestauranger.

Från klockan 12.30 kan ni följa denna spännande final från Stora scenen i Kungsträdgården. I juryn sitter Klas Lindberg, årets kock 2012, samt hamburgarälskaren Martin Melin.

Daniel Esberg som till vardags arbetar som Brand & Marketing manager på vinimportören Sigva är en av fem finalister i denna tävling.

Det hela började med att Daniel nappade på ett erbjudande om att att vinna en resa genom att komponera sin egna hamburgare. Detta var snabbt gjort och en tid senare så ringde en person från Max och berättade att Daniels bidrag gått till final i Hamburger-SM.

- Jag blev förvånad, men jag tror starkt på min Hamburgare. Utmaningen blir att få till dressingen precis så som jag vill ha den samt att serranoskinkan blir perfekt krispig. Den rostade vitlöken är även en nyckel till framgång.

Även om det har grillats ovanligt många hamburgare hos familjen Esberg denna vecka så är hamburgare något som ligger Daniel varmt om hjärtat sedan länge.

-Under studenttiden i Uppsala så stod jag ofta och grillade hamburgare till studiekamraterna. Ett tag trodde jag att en fotbollsmatch endast var 45 minuter lång. Jag har nog även provat de flesta av stockholms hamburgare.

Receptet till Daniels hamburgare Roasted Garlic - Crunchy serrano featuring västerbottenost finns på tävlingens hemsida.

Då Daniel även är utbildad till sommelier så är frågan. Vad dricker du helst för vin till din Hamburgare?

- För att plocka upp sötman i dressingen, matchat med nötigheten i den rostade vitlöken dricker jag gärna en fatad Chardonnay från Nya Världen.

Vitt? Är det verkligen rätt till burgare?

-Färgen på vinet har mindre betydelse, det viktiga är att hitta rätt i matchningen mellan smakerna. Vill man dricka något rött passar en Gran Reserva från Rioja också utmärkt. Vaniljtonerna från den långa fathanteringen, där även åldern mjukat upp vinet passar utmärkt till denna burgare. Dessutom har jag ju toppat med lite knaperstekt Serrano skinka och matchning i ursprung är alltid en kul tumregel vid val av vin.

Vi på Vinia och Sigva håller tummarna för Daniel imorgon och kommer att vara på plats för att heja!

Hoppas vi ses.

• hamburger-sm
  • smaka på stockholm
  • kungsträdgården

För Vinia är engagemang och passion viktiga ledord. Vinia har byggt upp ett väl utvecklat nätverk med producenter som delar Vinias värderingar och tillverkar ett urval av världens mest intressanta viner.

För mer information om oss besök vår hemsida www.vinia.se eller kontakta oss via info@vinia.se eller 08-732 59 95

Hampus Landelius

Presskontakt VD-assistent, Marknad Annonsering, Marknad, Allmän information 0732368899

Per Engström