Lediga rum hos äldre ska ge bostäder till unga

Minskad bostadsbrist genom matchning mellan seniorer och unga, budgetering i stadsplaneringen för barns rätt till lek och utveckling och förbättrad SFI-undervisning med hjälp av datorspel. Det är några av de projekt som får stöd genom VINNOVAs nya satsning på social innovation.

Genom satsningen på social innovation finansierar VINNOVA projekt som vill skapa sysselsättning, tillgängliggöra kunskap, främja sociala gemenskaper och öka människors livskvalitet genom inkludering.

- Vi behöver hitta nya sätta att utveckla samhället för att möta sociala behov och därför gör vi den här satsningen. Här finns många spännande projekt som innebär nytänkande på olika områden, säger Charlotte Brogren, generaldirektör för VINNOVA.

Ett av projekten som får finansiering är ”Ett tak, två generationer” där meningen är att seniorer som har lediga rum i sina bostäder ska kunna matchas mot unga som behöver bostad.

Ett annat exempel är ”Den lekfulla staden” som ska utveckla verktyg för att i stadsplaneringen budgetera barns rätt till lek, utveckling och medborgarinflytande.

Ytterligare ett projekt som handlar om att förbättra SFI-undervisningen med hjälp av datorspel.

Följande projekt får ett uppstartsstöd med 300 000 kronor vardera:

Skandinaviens första sociala supermarket, Stockholms stadsmission

Ska erbjuda mat till reducerat pris för personer i ekonomisk utsatthet, arbetsträning för personer utan arbete och samtidig minska matsvinn

Utrota hemlösheten, Lunds universitet
En ny modell och arbetssätt med bostäder, väntjänst och försäkringsfond för att ingen i Sverige ska behöva vara hemlös.

Uppskalning av bättre skolor, Bättre Skolor / Lyckoaktivist AB
Ska rusta lärare och elever med hjälp av kraftfulla evidensbaserade verktyg.

ImmuneTrack, Sinostream AB
Ska utveckla en ny lösning för att säkerställa att barn från låginkomstfamiljer inte missar livsviktiga vaccinationer.

Stärkande av minoritetsdrivna nätverk, We Link Sweden AB
Ska identifiera lösningar för att stärka de minoritetsdrivna nätverken i Stockholms län för att öka sysselsättningen bland utomeuropeiskt födda.

LoopKoop, Hela människan Botkyrka-Salem
Ska skapa industri som återvinner textil genom socialt företagande.

Malmös favoriter, Stiftelsen Fryshuset, Stiftelsen KFUM söder
En långsiktig, modell för att arbeta med samhällets problemmakare och se dem som problemlösare.

Social innovation inom allmännyttan, Sustainable Innovation i Sverige AB
Projekt för att lösa sociala problem genom allmännyttan med en modell som aktiverar SABO:s medlemsföretag.

Ediabeat - Engaging for better health, Engaging Care Sweden AB
En spelifierad plattform för personer med diabetes med syfte att engagera och motivera diabetespatienter att ta bättre hand om sig själva.

Kvartersnära återvinningscentral och makerskultur. VA SYD
Ska anlägga en ny form av återvinningsstationer i Malmös miljonprogramområden som fokuserar på återbruk och reparation och där de boende involveras.

Gränsöverskridande entreprenörskap, Inclusive Business Sweden
Ska öka möjligheterna för utrikesfödda att starta företag, genom samverkan med aktörer i både Sverige och forna hemländer.

Brobyggarna, Helgalundens kommunikationsbyrå AB
Ska korta vägen till arbetsmarknad och utbildning för unga med psykisk ohälsa.

Garden cafés, IoU a Better World, Coompanion-kooperativ utveckling i Stockholms län
Ska sälja SmartMat via social franchising och ge människor i utsatta områden utbildning, praktik och arbete.

Seriöst spel för inlärning av svenska, Active Learning QAE AB
Förbättrad SFI-undervisning med hjälp av datorspel inspirerat av World of Warcraft, Minecraft och The Sims.

(Im)perfekta koreografier, c.off
Projekt för att öka förståelsen öfr hur social omsorg kan utvecklas genom konstnärliga metoder.

1 tak 2 generationer, Usify AB
Ska matcha seniorer med lediga rum i bostaden och unga som behöver bostad.

Norrskenet 2030, Söderhamns Kommun, Centrum för flexibelt lärande, Söderhamn
Ska pröva tre nycklar till för hållbar omställning: social ekonomi, inkludering av grupper i utanförskap och innovativa synergier.

Småskalig konsumentstödd matproduktion
Ska koppla ihop småbrukare på landsbygden med konsumenter i städerna för att utveckla småskalig matproduktion som samtidigt kan öka sysselsättningen på landsbygden.

Värdebaserad upphandling, Serus AB
Utvecklad offentlig upphandling genom fokus på de sociala värden som ska uppnås.

MR-uppdraget, MR-piloterna ekonomisk förening
Ett digitalt läromedel i form av ett spel där unga kan uppmärksamma ansvariga på MR-brister.

Curly bracket, Johan Wendt AB
Projekt som vill göra produkter som lär främst barnen även vuxna computational thinking - att tänka i termer av datavetenskapliga beräkningar, för att alla ska kunna delta i ett samhälle som blir allt mer datoriserat.

Den lekfulla staden, Kvinnors Byggforum
Ska utveckla verktyg för att budgetera barns rätt till lek, utveckling och medborgarinflytande i stadsplaneringen.

Anna Edwall, handläggare, 08-473 31 66, Anna.Edwall@VINNOVA.se