Nya testmiljöer för digitalisering i skolan

Nio projekt får nu planeringsbidrag från VINNOVA för att skapa testmiljöer där digitala verktyg och arbetssätt i skolan ska provas.

VINNOVA gör en satsning på digitalisering för framtidens skola och i denna omgång ges planeringsbidrag för att skolor, forskare, företag och andra organisationer tillsammans ska kunna skapa testmiljöer för att testa IT-system och digitala arbetssätt i skolan. Det är nio projekt som nu får planeringsbidrag med sammanlagt 2,5 miljoner kronor.

En annan del av satsningen på digitalisering i skolan består av stöd till innovationsprojekt, beslut inom den utlysningen beräknas komma den 30 september.

Projekt som får planeneringsbidrag:

Det omvända klassrummet, Rekarne Gymnasiet, SICS Swedish ICT, Nacka kommun, Eskilstuna kommun, Studentlitteratur, Svenska läromedel service AB, Gleerups utbildning, 143 000
Att skapa en testmiljö där fler lärare i fler ämnen ska kunna arbeta med och utveckla modellen ”flipped classroom”.

IKT-pedagogiskt nav, Kommunerna Leksand, Borlänge, Falun, Hedemora, Säter, Rättvik, Vansbro, Malung-Sälen, Ludvika, Smedjebacken, Gagnef, 300 000
En testmiljö för att utveckla innovativa digitala undervisningsformer, testa och utveckla digitala lärresurser.

Vad kan en skola vara? Young Business Creatives, Nacka kommun, 300 000
Digitala testmiljöer som stödjer iden om skolan som en mötesplats där entreprenöriellt lärande spelar huvudrollen.

Digital testmiljö för simulering av körteknik och maskiner inom Naturbruksprogrammet, Västra Götalandsregionen/ naturbruksförvaltningen, Agroväst livsmedel, Sveriges Lantbruksuniversitet, 300 000
Testmiljö för säkert och effektivt lärande för elever på Naturbruksprogrammet, baserad på simulering av körteknik och digitalt styrd tilläggsutrustning av maskiner.

Makerspace i skolan, Kommunerna Sollentuna, Partille, Göteborg, Kungälv, Interactive Institute Swedish ICT, 300 000
Skapa fysisk och virtuell testmiljö för att systematiskt forska, testa och utvärdera koncept, digital kompetens och lärande inom programmering och makerkultur.

Distansöverbryggande arbetssätt i Sveriges största gymnasieskola, Lapplands Gymnasium, Lapplands Kommunalförbund,  295 000
Testmiljö för att utveckla och testa tekniska och pedagogiska lösningar för distansundervisning.

Planering Testmiljö Karlstad, Karlstads kommun, Interactive Institute Swedish ICT, 300 000
Testmiljö för att testa, utvärdera och vidareutveckla nya pedagogiska arbetssätt med tillhörande digitalt stöd.

Digital stödstruktur för skolutveckling inom lärande för hållbar utveckling, Malmö kommun, Svenska Naturskyddsföreningen, Malmö Högskola, 300 000
Skapa en långsiktigt hållbar innovativ testmiljö som  stödjer skolutveckling för lärande för hållbar utveckling.

IT för lärande, IT Gymnasiet i Sverige AB samt skolor i Academedia-koncernen, 300 000
Testmiljö för interna och externa innovationer tvärs över Academedias skolor.

Andreas Aurelius, 08-473 30 87, Andreas.Aurelius@VINNOVA.se
Anna Bjurström, 08-473 30 89, Anna.Bjurstrom@VINNOVA.se