Nystartade företag får 300 000 kronor vardera

Pressmeddelande   •   Nov 23, 2010 14:25 CET

Automatiserad rengöring av containrar, miniatyrventiler, digitalisering av kvitton och en aktiemarknad för musik. Det är några av satsningarna i 13 nystartade, FoU-baserade företag som finansieras med 300 000 kronor vardera i satsningen VINN NU. Företagen är från Borås, Eskilstuna, Linköping, Malmö, Stockholm och Uppsala.

VINN NU riktas till nystartade företag som baserar sin verksamhet på forsknings- och utvecklingsresultat. Företagen finansieras med 300 000 kronor vardera. Bakom satsningen står VINNOVA och Energimyndigheten. Dessutom gör VINNOVA tillsammans med Tillväxtverket denna gång en satsning på nya företag startade av unga personer (18-30 år).

Höstens VINN NU-företag:

MultusMEMS AB (Uppsala) – miniatyriserade ventiler inom medicin- och miljöteknik, till exempel små portabla system som drivs med batterier. Kontaktperson: Marcus Lehto, tel 070-995 98 30, e-post marcus@multusmems.se

Svenska QuinTex AB (Borås) – ny vävprocess för produktutveckling inom textiltillverkning. Kontaktperson: Siw Eriksson, tel 0706-76 24 47, e-post siw.eriksson@quintex.se

Orexplore AB (Kista) – portabelt mätinstrument som analyserar mineralinnehåll i borrkärnor vid mineralprospektering och gruvbrytning. Kontaktperson: Kevin Rebenius, tel 076-760 92 18, e-post kevin.rebenius@orexplore.com

BinaryBio AB (Stockholm) – bioinformatiklösningar för användning inom bland annat läkemedelsutveckling. Kontaktperson: Saeid Esmaeilzadeh, tel 0707-98 36 39, e-post saeid@sdip.se

TuneRights Sweden AB (Stockholm) – en aktiemarknad för musik där ägare av rättigheter kan registrera sina låtar och vem som helst sedan kan investera i låtarna som om de vore företag på börsen. Kontaktperson: Raymond Monner, tel 0736-43 51 68, e-post ray@tunerights.com

Schemagi AB (Linköping) – tjänster för automatisk schemaläggning inom vård och omsorg. Kontaktperson: Elina Rönnberg, tel 073-670 84 92, e-post elina@schemagi.se

Protens AB (Uppsala) – programvaruprodukter för förbättrad och förenklad verksamhetsstyrning och kontroll. Kontaktperson: Anders Nygren, tel 0706-66 08 03, e-post anders.nygren@protens.se

IBC Robotics AB (Eskilstuna) – automatiserad rengörning av fraktcontainrar med hjälp av industrirobot och torris. Kontaktperson: Göran Eriksson, tel 070-372 28 56, e-post goran.eriksson@ibcrobotics.se

Specialsatsning på unga:

Airwatergreen AB (Uppsala) – ny typ av kondenseringsteknik som ger möjlighet att med solvärme exploatera vanlig luft som vattenkälla. Kontaktperson: Jonas Wamstad, tel 0708-67 11 38, e-post jonas@airwatergreen.com

Uppsala Adaptiv Värmeteknik AB (Uppsala) – ny metod för effektivisering av hushållsuppvärmning. Kontaktperson: Einar Persson, tel 076-249 07 06, e-post einar_persson@hotmail.com

Mobil Utbildning AB (Stockholm) – utbildning och kurser via mobiltelefonen. Kontaktperson: Per Anderberg Almhorn, tel 0735-27 07 31, e-post per@mobilutbildning.se

Kvittar AB (Malmö) – tjänst för digitalisering och lagring av kvitton. Kontaktperson: Ingemar Pettersson, tel 0702-16 19 80, e-post ingemar@kvittar.se

Student Competitions AB (Stockholm) – matchning av studenter med företag och organisationer genom online-tävlingar. Kontaktperson: Gustav Borgefalk, tel 073-656 34 94, e-post gustav@studentcompetitions.com

VINN NU ska underlätta för nystartade FoU-baserade företag att förbereda och tydliggöra tidiga, kommersiellt intressanta utvecklingsprojekt. På så sätt kan de utvecklas, finna en efterföljande finansiering och på sikt bli framgångsrika svenska företag. En finansieringsomgång hålls på våren och en på hösten.

För ytterligare information: Ann-Louise Persson, VINNOVA, tel 08-473 30 38, e-post Ann-Louise.Persson@VINNOVA.se, Boris Gyllhamn, Energimyndigheten, tel 016-544 21 57, e-post boris.gyllhamn@energimyndigheten.se, eller Annika Järemo, Tillväxtverket, tel 08-681 96 83, e-post annika.jaremo@tillvaxtverket.se

Kommentarer (0)