Pressinbjudan: Innovation och Internet i Kina

Kina förändrar den globala kunskapsgeografin. Inget annat land har ökat sina FoU-investeringar och sitt humankapital inom vetenskap och teknik så mycket och på så kort tid som Kina har gjort de senaste 30 åren. Kinesiska regeringen har också satt som mål att Kina ska bli ett världsledande "innovationsland". Hur går det med Kinas ambitioner att gå från världens fabrik till världens hjärna och vad betyder detta för Sverige och Europa? VINNOVA anordnar den 12 november ett seminarium om innovation och Internet i Kina.

Internetutvecklingen har varit ett viktigt verktyg för den snabba ekonomiska utvecklingen i Kina. Vart är Kinas innovationsutveckling på väg? Internet hamnar mitt i den ekvation som försöker balansera tillväxt och tilltro i Kina. Och det som händer inom vetenskap, teknik och innovation i Kina påverkar svenska företag, forskare och beslutsfattare. Under seminariet presenteras en ny rapport om Internet i Kina. Rapporten har finansierats av VINNOVA och Tillväxtanalys.

Medverkar gör John Chiang, Visiting professor Peking University and former President of Motorola China, Li Gong, Chairman Mozilla Online China and former General manager at Microsoft China, Göran Leijonhufvud, författare och forskare, Magnus Breidne, Tillväxtanalys, samt Sylvia Schwaag Serger och Charlotte Brogren, VINNOVA.

Mer information om programmet och talarna: http://www.vinnova.se/misc/menyer-och-funktioner/Kalendarium/Kalender/091112-Den-nya-innovationsgeografin/

Seminariet hålls på engelska.

Tid: Torsdagen den 12 november, klockan 9-12

Plats: IVAs konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm