Småföretag får 40 miljoner kronor i FoU-finansiering

I VINNOVA-programmet Forska&Väx har nu de första 52 småföretagen fått sammanlagt nästan 40 miljoner kronor i finansiering till sina FoU-satsningar. VINNOVA finansierar genom programmet Forska&Väx forsknings- och utvecklingsprojekt i små och medelstora företag. Satsningen under 2006 är på totalt 100 miljoner kronor, som regeringen ställt till VINNOVAs förfogande. Forska&Väx är en öppen utlysning med fyra bedömningstillfällen under 2006. Företag kan söka finansiering för tre typer av erbjudande: genomförande av FoU-projekt, förstudie inför FoU-projekt samt behovsidentifiering inför FoU-projekt. Vid VINNOVAs första bedömningstillfälle har nio företag fått finansiering av FoU-projekt: - Appeartex, Göteborg, 1 000 000 kr, antibakteriell ytbehandling - Impact Coating, Linköping, 5 000 000 kr, plätering av elektriska kontakter - Pax Diagnostics, Stockholm, 3 990 000 kr, mätsystem för analys av krafttransformatorer - Perimed, Järfälla, 1 766 500 kr, mätmetoder för effektiv sårbehandling och kärlkirurgi - Piezomotor, Uppsala, 4 000 000 kr, liten motor för bärbar elektronik - Replisaurus Technologies, Kista, 4 000 000 kr, nanostrukturer för mikrochip - SenseAir, Delsbo, 5 000 000 kr, kostnadseffektiv koldioxidsensor - Silex Microsystems, Järfälla, 4 200 000 kr, mikroelektromekaniska system - Trion Tensid, Uppsala, 1 000 000 kr, sanering av och skydd mot graffiti Dessutom har 22 företag fått finansiering av förstudier inför FoU-projekt: - Aditus Medical, Lund, 310 000 kronor, metod för effektivare lokal verkan av cellgifter - Anders Westerlind, Mölndal, 259 600 kr, krockkuddar av alternativa material - Artema Medical, Sundbyberg, 408 100 kronor, medicinsk gasmätningsteknik - Avure Technologies, Västerås, 500 000 kr, högtrycksteknologi för formning av plast - Bioett, Lund, 230 000 kronor, övervakningssystem för temperaturkänslig produktion - Bohus Biotech, Strömstad, 500 000 kronor, alternativ substans inom t ex plastikkirurgi - Chemel, Lund, 265 000 kronor, biosensor för biokemisk industri - Chris-Marine, Malmö, 325 400 kr, rostborttagning med ultraljud - Medicago, Uppsala, 180 550 kronor, snabbtest för hästsjukdomen kvarka. - Målerås Glasbruk, Målerås, 485 000 kr, nedbrytbar urna av glasmaterial - National Gummi, Halmstad, 496 000 kr, miljöanpassad tätning av dammar och slussar - ObsteCare, Kista, 219 000 kronor, fosterblodprovtagning - Proximion Fiber Systems, Kista, 500 000 kr, avstämbart optiskt filter - QPC, Nässjö, 330 000 kr, pulverlackering av plast - Rutgerson Marine, Marstrand, 500 000 kr, ny vinsch - SensET, Linköping, 484 000 kronor, mätinstrument inom massa- och pappersindustri - Silvandersson Sweden, Knäred, 282 000 kronor, UV-lysdiod för insektsfällor - Simfotech, Partille, 400 000 kr, miljövänlig metod för framtagning av kompositer - Snowclean, Alingsås, 500 000 kronor, effektivt och miljövänligt bilvårdsmedel - StormLED, Göteborg, 500 000 kr, högintensiv lysdiod för vitt ljus - StratoSphere Pharma, Malmö, 187 800 kronor, lokal behandling av hjärntumörer - Swedish Oat Fiber, Väröbacka, 494 000 kronor, functional food baserad på havre Dessutom finansieras 21 företag med 75 000 kronor vardera för behovsidentifiering inför FoU-projekt. - Konkurrensen har varit hård, så vi var tvungna att lägga ribban högt. De företag som nu finansieras håller väldigt hög kvalitet, säger Helen Andréasson, VINNOVA. Drygt 18 av de 40 miljonerna har gått till företag inom IT och telekom (drygt 45 procent av de tilldelade medlen). Nästan 9 miljoner kronor har gått till företag inom produktion/material och drygt 5,5 miljoner kronor har gått till bioteknikföretag (cirka 22 respektive 14 procent av medlen). Till det första bedömningstillfället, som stängde 1 februari, sökte 320 företag sammanlagt över 450 miljoner kronor. Två tredjedelar av ansökningarna var från företag som inte tidigare sökt pengar från VINNOVA. Nästa bedömningstillfälle stänger den 3 april. För ytterligare information: Helen Andréasson, programledare, telefon 08-473 30 88, e-post helen.andreasson@VINNOVA.se Läs mer om Forska&Väx: http://www.vinnova.se/main.aspx?Id=748A222D-AB00-4453-AFF2-105D08FCA637 Henrik Brånstad pressekreterare VINNOVA 101 58 Stockholm tel 08-473 30 30 mobil 070-512 55 61 e-post henrik.branstad@VINNOVA.se www.VINNOVA.se