Nedräkningen fortsätter till vår härliga Midsommar helg. Vår svenska vinproducent Terreno gästbloggar här varje dag fram till midsommar och delar med sig av sina absoluta favoritrecept. Till det serveras Toscanas kronjuvel, Terreno Chianti Classico 2009, art nr 2373, 89 kr. Vinet finns i Systembolagets ordinarie sortiment. Välkomna till bords och Buon Appetito!

4 dagar kvar till Midsommar!

Får rapporter var dag om att vädret är lite si så där hemma i Sverige men det verkar som om det ska bli fint till midsommar på fredag i alla fall! Här är det över 30 grader varmt och solen har äntligen kommit för att stanna som det verkar, vinmakarna andas ut efter ett regnigt maj, vinrankorna får nu äntligen den sol de behöver!  Druvorna börjar bli som små ärtor och det är snart dags för” gröna skörden” där vi kommer plocka bort en hel del av de klasarna för att ge mer energi åt de kvarvarande.  Till lunch sådana här dagar äter man gärna en sallad då något varmt kan bli lite tungt.  Vår getosttillverkare som granne gör många ostar i fransk stil som han säger själv och en är som en klassisk Crottin de chavignol. Denna är perfekt i en sallad med krispig, salt pancetta, mild sparris och ett gott surdegsbröd. Ät den som lunch eller gör en stor sats och sätt på buffébordet.

PANCETTA & GETOSTSALLAD

Sallad, tomater, rödlök, några oliver, ett fång sparris, pancetta, en god getost, olivolja, pinjenötter, balsamvinäger, svartpeppar och ett gott bröd.

Riv salladen med fingrarna, skiva rödlöken och tomaterna fint, stek pancetta och sparrisen (är sparrisen lite grövre, koka i kastrull ett par minuter först). Lägg ihop salladen och smula över getosten och pinjenötterna. Slutligen ringla över lite olivolja och balsamvinäger. Avnjut med ett glas vin i skuggan!

Terreno, Sofia Ruhne, sofia.ruhne@terreno.se + 39 331 847 66 23, www.terreno.se

Vinovum, Lisa Hägglund, lisa@vinovum.se 073 404 29 29, www.vinovum.se