Nedräkningen fortsätter till vår härliga Midsommar helg. Vår svenska vinproducent Terreno gästbloggar här varje dag fram till midsommar och delar med sig av sina absoluta favoritrecept. Till det serveras Toscanas kronjuvel, Terreno Chianti Classico 2009, art nr 2373, 89 kr. Vinet finns i Systembolagets ordinarie sortiment. Välkomna till bords och Buon Appetito!

5 dagar kvar till Midsommar!

Grillen! Vad vore man utan grillen på sommaren?! När värmen riktigt sätter igår grillar vi konstant, kött, korvar, hela kycklingar, fisk, skaldjur, grönsaker och frukt. Till äter vi sallad gjord av det som för stunden erbjuds i Marios trädgårdsland. Kolhydraterna kommer mest i form av bröd till maten, brödet i Toscana är osaltat vilket är perfekt till den relativt välsaltade maten som serveras. Men som frukostbröd är det inte särskilt roligt, det beror nog dock på att Italienarna inte äter bröd till frukost, utan de svänger ner till byns café och beställer en kaffe och något sött bakverk. Vi har en pigg och bubblande surdeg i köket som förser oss med frukostbröd, experimenterar med nattjäsning nu för att få varmt och färskt bröd på morgonen. Men mer om det kommer senare i bloggen. Nu grillning! Salsiccia med fänkål eller rosmarin är bland det bästa att grilla och till det, mangold, stekt med chili, vitlök och olivolja. Några bruschetta under själva grillningen och ett glas av Terrenos Chianti Classico och kvällen är riktigt bra.

RUSTIK KÄRLEK

Salsiccia går nu att få tag på i välsorterade butiker i Sverige, nu pratar jag om råa varianten, inte Scans  grillkorvs variant. Försök få tag på salsiccia av god kvalitet. Annars gör själv, lite pyssligt men inte alls svårt. Nu kan vi få tag på riktigt fin korv nere i byn hos slaktarna.

Färsk salsiccia (gärna med fänkål eller rosmarin), räkna 2-3 st per person, mangold (3-4 blad per person), torkad chili, ett par vitlöksklyftor, olivolja, salt och peppar.

Tänd grillen.  Öppna en flaska vin, skölj mangolden, är stjälkarna riktigt grova kan man skala dem som rabarber, dela bladen i några mindre bitar. Smaka av vinet, grilla salsiccian på medelvärme då det tar en ca 20 minuter att få den genomgrillad. När den börjar bli klar värm olja i en panna, skiva ner vitlök och lägg i några små hela torkade chili. Stek mangolden, plocka ur chilin och servera till salsiccian.

Terreno, Sofia Ruhne, sofia.ruhne@terreno.se + 39 331 847 66 23 www.terreno.se

Vinovum, Lisa Hägglund, lisa@vinovum.se 073 404 29 29 www.vinovum.se