Nostalgitripp - Den klassiska bastflaskan är tillbaka...

Mörkret ligger på, gatulysena ger skuggor av de människor som strosar förbi. Vid fönstret på den lilla italienska restaurangen sitter ett djupt förälskat par på en romantisk middag, med rutig duk och brinnande stearinljus i en bastflaska, Bella Notte. Nu är den tillbaka, det är nostalgi och italiensk vinhistoria -  Den klassiska bastflaskan.

Historian om bastflaskan sträcker sig ända tillbaka till 1300-talet men för producenten Fratelli Grati  i Rufina började det för 5 generationer sen när de i vagnar, dragna av vita oxar levererade halm till Florens och de kända bastflaskorna. Nu producerar de egna viner och därmed även i den klassiska bastflaskan.

Vinet Villa di Monte Chianti 2010 är mycket fruktig och bärig i stilen med inslag av skogsbär, hallon, körsbär. Vinet är mjukt, fruktigt, balanserat med fin struktur. Ett vin som fungerar utmärkt till Italienska delikatesser, pasta, kyckling och pajer. Det perfekta picknick vinet utan tvekan i en förpackning som bjuder på en nostalgitripp.

Villa di Monte Chianti 2010
Art nr 73692

Pris 89 kr
Vinet finns i Systembolagets beställningssortiment.
För mer information om vinet, läs här

Vinovum
Besök gärna vår hemsida, www.vinovum.se

För mer information eller provflaska hänvisar vi till Lisa Hägglund, 073 404 29 29, lisa@vinovum.se.

• bastflaska
  • chianti