Cecchi Vernaccia di San Gimignano DOCG 2017

Pressmeddelande   •   Nov 19, 2018 10:14 CET

Premiär för ett vin som speglar gediget hantverk och en unik historia.

Med nöje presenterar vi en italiensk klassiker från ett vinhus som bygger på en framgångsrik historia. Karakteristisk jordmån, en uttrycksfull druvsort och odlingar på nära tre hundra meter över havet utmärker Cecchi Vernaccia di San Gimignano.

Inte många italienska viner kan stoltsera med en historia som tar sig flera århundranden tillbaka. Vernaccia di San Gimignano är en av Italiens äldsta druvsorter och namnet Vernaccia kommer från latinets ”vernaculus” vilket betyder lokal, infödd. Redan på 1200-talet florerade Vernaccia di San Gimignano på borden runtom i Europa på de kungliga hoven och hos adeln.

Nu lanseras en årgång av Cecchi Vernaccia di San Gimignano som gav mild vinter och en varm, torr vår med tidig blomning. Skörden blev därefter mindre än vanligt men bjöd utmärkt kvalitet, vilken speglas i Vernaccia di San Gimignano 2017 genom koncentration och balans. Här finns såväl delikat parfym som djup frukt och stor fräschör. Vinet är angenämt som ungt men det finns också en överraskande god förmåga att åldras väl och utveckla komplexa, mineraldrivna aromer.

6047 Cecchi Vernaccia di San Gimignano DOCG 2017, 99 kr

Lanseras den 1 december i fasta sortimentet

Vinunic AB

Vinunic AB ingår i holdingbolaget Vingruppen i Norden AB där vinimportörer som WineWorld AB, The Wineagency AB, Quaffable och Valid Wines även återfinns.