Ferrari bäst i världen – igen

Pressmeddelande   •   Sep 27, 2017 16:00 CEST

Italienska vinhuset Ferrari tog hem titeln som ”Sparkling Wine Producer of the Year” när årets vinnare i The Champagne & Sparkling Wine World Championships 2017 presenterades i slutet av september. Det var andra året som Ferrari tog hem den åtråvärda titeln.

Med 11 guldmedaljer, varav 6 ”Best in Class”, för sina mousserande viner tog det Trentinobaserade vinhuset Ferrari hem storslam vid tävlingen The Champagne & Sparkling Wine World Championships 2017. Ferrari utsågs även, såsom 2015, till ”Sparkling Wine Producer of the Year”, i år med rekordstor konkurrens.

– Det är en prestation som framhäver Trentinos extraordinära möjligheter att producera utmärkta mousserande viner. Det är också ett tecken på att tiderna förändras på den globala vinscenen, med ökande uppskattning för terroirdrivna mousserande viner från hela världen, kommenterar man bedriften från ägarfamiljen Lunelli.

Bland de viner som utmärktes som Best in Class finns Ferrari Perlé 2010 som lanseras i Sverige i oktober. Vinets namn är en ordlek som anspelar både på smyckespärlor och pärlande bubblor. Det är gjort av ren chardonnay från de egna vingårdarna, med minst 5 år på jästfällningen vilket ger extra långlivad komplexitet.

Ferrari är idag en av Italiens ledande producenter av mousserande vin enligt metodo classico. Idag drivs vinhuset av tredje generationen i familjen Lunelli, med Matteo som vd, Marcello som chefsvinmakare och vice vd, samt Camilla och Alessandro Lunelli som står med vid rodret.

The Champagne & Sparkling Wine World Championships grundades av vingurun Tom Stevenson 2014, och i kategorin för bästa mousserande viner deltog i år producenter från 29 länder, fler än någonsin tidigare.

Lansering den 6 oktober:

Ferrari Perlé 2010, 75 cl, 199 kr, artnr: 90332

Övriga viner från Ferrari på Systembolaget:

7721 Ferrari Brut, 159 kr

77748 Ferrari Organic, 165 kr - NYHET!

76293 Ferrari Rosé, 189 kr

78982 Giulio Ferrari Riserva del Fondatore