Guigal Hermitage Rouge 2014 - exklusiv lansering av en intressant tappning

Pressmeddelande   •   Nov 26, 2018 10:39 CET

Lika tillgängligt idag som lagringsdugligt. Nu presenteras Guigal Hermitage Rouge 2014. En årgång som bygger på frukten från husets toppvin Ex Voto.

Den lilla appellationen Hermitage står som bekant för några av Frankrikes mest prestigefyllda viner. De röda vinerna är kända för att vara djupa, komplexa och lagringsdugliga.

Till Guigal Hermitage Rouge 2014 plockas Syrah från kalkstensrika jordar och vinet lagras i 36 månader på ekfat, varav 50 procent är nya. Resultatet är ett fylligt, nyanserat och tillgängligt vin med stor komplexitet. Här finns toner av mörk frukt, finstämd kryddighet och inslag av mineral.

Då Philippe Guigal valde att inte producera sitt absoluta toppvin Ex Voto under 2014, återfinns all denna frukt i Hermitage, vilket gör detta till en intressant tappning. Guigal Hermitage Rouge 2014 är öppet och tillgängligt idag men har också potential att lagras och utvecklas i upp till femton år.

I dag gör Guigal kvalitetsvin från Rhônedalens samtliga appellationer. Basen för verksamheten är Château d´Ampuis, ett 1500-talsslott som genomgått en mycket omfattande renovering av Marcel Guigal när han köpte det på 1990-talet. Här sker stor del av vinifieringen och här finns också den enorma lagringskällaren för husets samtliga viner. Totalt vilar 5000 fat på en yta lika stor som den prestigefyllda vingården La Mouline.

4663 Guigal Hermitage Rouge 2014, 449 kr.
Lanseras i det fasta sortimentet 1 december.

Vinunic AB

Vinunic AB ingår i holdingbolaget Vingruppen i Norden AB där vinimportörer som WineWorld AB, The Wineagency AB, Quaffable och Valid Wines även återfinns.