Mulderbosch Chenin Blanc Steen op Hout 2011

Pressmeddelande   •   Okt 09, 2012 13:31 CEST

Mulderbosch Rosé som är Sveriges mest sålda rosévin på flaska har fått sällskap av en vit frisk fruktig Chenin Blanc med lika snygg etikett för 79 kr. Vinet lanserades den 8 oktober i Systembolagets ordinarie sortiment.

Doften är rik och bjuder på guava, limeskal, mogna päron och apelsinblom.  Ren frisk frukt med inslag av passionsfrukt och en rund balanserad ekkaraktär.

Vinet produceras på lite annorlunda sätt jämfört med många andra sydafrikanska chenin blanc-viner. Man väljer t ex druvor från den vingård med lågavkastande bush-vines, som gynnas av den s k vindtunneleffekten, en naturens egen vindgata, som för upp svalare luft från havet. Det ger druvorna den svalka de behöver för att inte mogna innan alla aromämnen är på plats. Man skördar dessutom sent för att sockerhalten i druvorna ska hinna bli hög. I den slutliga blenden tillsätter man dessutom en liten andel – endast 3 procent – viognier, för att runda av den torra chenin blanc:en med lite fruktsötma från viognier. 80% fermenteras på ståltank och resterande på ekfat och vinet lagras därefter fem månader på nya ungerska och franska ekfat.

Mulderbosch Chenin Blanc Steen op Hout 2011

Pris: 79:-
Artnr 2701
Alc 13,5%

”Kvalitet till varje pris” är vår slogan och samtidigt vår affärsidé. Det betyder att det sortiment, som vi för snart tjugo år sedan började bygga med enbart de bästa vinerna från de bästa producenterna som grund, nu fått rejält djup och bredd. Vi erbjuder inte bara världens mest exklusiva viner utan samtidigt några av Systembolagets mest sålda. I vårt sortiment finns i dag det bästa från alla betydande vinländer.