Mulderbosch Rosé- nu även på box!

Pressmeddelande   •   Mar 27, 2013 08:19 CET

Rosévinerna har på senare år blivit allt populärare i Sverige. Från 2006 till 2012 ökade den årliga försäljningen av rosévin på Systembolaget från ca tre miljoner till 11,8 miljoner liter. Det vin som i fjol toppade statistiken var Mulderbosch Rosé. Mot den bakgrunden känns det naturligt att vinet från den 2 april i år även finns på 3 liters bag-in-box.

Mulderbosch Rosé 2012 säljs via beställningssortimentet
(nr 74050, 3-liters bag-in-box, pris 219 kr)

Det nya boxvinet från Mulderbosch är precis som vinet på flaska gjort på 100 procent cabernet sauvignon-druvor från lerskifferjordar i den del av Kapprovinsen som har vinområdesbeteckningen Coastal Region. Skördeuttaget från de 11-19 år gamla, droppbevattnade vinrankorna är i genomsnitt 50 hektoliter per hektar. Druvorna skördas tidigt på morgonen för svalkans skull och krossas därefter lätt. Under kallmacerationen uppnår man önskad färg genom att låta den fririnnande druvmusten ha skalkontakt i sex timmar. Efter en natts stabilisering av musten tillsätts odlade jäststammar. När jäsningen är över klaras och filtreras vinet före buteljering/boxfyllning. Vinet fatlagras inte utan får i stället mogna på jästfällningen i tankar av rostfritt stål. I årgång 2012 är alkoholhalten 12,5%, syran 5,8 gram per liter och restsötman 7 gram per liter.

Vinmakaren Adam Mason beskriver vinet så här:

Färgen är sinnligt rosa med vackra orange reflexer. Doften är intensivt aromatisk med inslag av mandarinskal, hallon och smultron. Smaken har en kristallklar renhet, behaglig struktur och inslag av grapefrukt i den långa eftersmaken. Perfekt till sallader, fisk, kyckling eller lättare pastarätter. Kan även avnjutas till tapas, charkuterier eller pajer. Och naturligtvis som aperitif eller picknick-vin. Serveras väl kylt.

Adam Mason presenterade i fjol Mulderboschs viner för de svenska vinjournalisterna. Han besökte Sverige tillsammans med amerikanen Charles Banks vars företag Terroir Capital nu äger Mulderbosch. När Banks för två år sedan tog över Mulderbosch inledde han ett intensivt
investeringsprogram för att rusta upp företaget. Han har tidigare ägt Screaming Eagle i Kalifornien, där Adam Mason då tjänstgjorde. Mason flyttade senare hem till Sydafrika och blev vinmakare på Klein Constantia, men leder nu den kvalitetssatsning Charles Banks planerat för Mulderbosch.

_______________________________________________________________

”Kvalitet till varje pris” är vår slogan och samtidigt vår affärsidé. Det betyder att det sortiment, som vi för drygt tjugo år sedan började bygga med enbart de bästa vinerna från de bästa producenterna som grund, nu fått rejäl djup och bredd. Vi erbjuder inte bara världens mest exklusiva viner utan samtidigt några av Systembolagets mest sålda. I vårt sortiment finns i dag det bästa från alla betydande vinländer.