Nu är Alamos Malbec EKO-vin!

Pressmeddelande   •   Jan 13, 2016 12:43 CET

I januari är det premiär i butik för det röda vinet Alamos Malbec i nya årgången 2015. Från och med nu är vinet också ekologiskt certifierat. Gott blir ännu lite godare när man kan njuta med rent miljösamvete!

Alamos Malbec från topproducenten The Catena Family har alltid varit ett populärt val för alla som gillar Argentinas nationaldruva Malbec. Nu sållar sig vinet till den snabbt växande skaran av ekologiska viner på Systembolaget. Den kraftfulla smaken som gjort vinet så omtyckt är oförändrad, precis som priset 95 kronor. Extra njutbart nu när man får klart besked om att druvorna odlats med all tänkbar hänsyn tagen till miljön.

Distriktet Mendoza har alla de rätta förutsättningarna för ekologisk odling. Vid foten av Anderna är dagarna soliga men svala och den torra luften minskar risken för sjukdomar på vinstockarna. Smältvattnet från glaciärerna är mineralrikt och ger utmärkt näring åt druvorna.

Alamos Malbec Organic i nya årgången 2015 är skapat av vinmakaren Lucia Vaieretti och består till 100% av druvan Malbec, som efter jäsning vilat på fat av fransk och amerikansk ek - en fjärdedel av dem nya - i nio månader.

Vinet har mörk, intensivt violett färg med doft av körsbär och plommon. Smaken är koncentrerad med druvtypiska inslag av körsbär, björnbär, plommon, kaffe, choklad och fat. Tanninerna är mogna och vinet har lång, kraftfull eftersmak. Som de flesta Malbec-viner passar Alamos Malbec Organic utmärkt till rätter av nöt eller viltkött.

Nr 6670 Alamos Malbec Organic 2015, 750 ml, 95 kr. Alk. halt 13%

”Kvalitet till varje pris” är vår slogan och samtidigt vår affärsidé. Det betyder att det sortiment, som vi för drygt tjugo år sedan började bygga med enbart de bästa vinerna från de bästa producenterna som grund, nu fått rejäl djup och bredd. Vi erbjuder inte bara världens mest exklusiva viner utan samtidigt några av Systembolagets mest sålda. I vårt sortiment finns i dag det bästa från alla betydande vinländer.